HEM580 Hemşirelikte Yönetim I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM580
Ad Hemşirelikte Yönetim I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin, yönetici hemşireler için gerekli olan temel kavramlar ve kuramları bilerek, hemşirelik hizmetlerinin organizasyonel yapısını oluşturmak ve hemşire insan gücü kaynağının yönetilmesine yönelik bilgileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Yönetim temel kavram ve kuramları, yönetimin tarihsel gelişimi, hemşirelik hizmetleri yönetiminin amaç ve hedefleri, yönetim süreci aşamaları, ( planlama, örgütleme, yöneltme, kontrol)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Brown M., Nursing Management Issues and Ideas , Aspen Pub., 1992. Douglass L.M., The Effective Nurse Leader and Manager , Fourth Ed., Mosby, 1992. Gilles D.E., Nursing Management A Systems Approach , Third Ed., Saunders, Philadelphia, 1994. Hyett K., Nursing Management Handbook , Churchill Livingstone, 1988. Kelly-Heidenthal, P. Nursing Leadership&Managenet , Thomson-Delmar, 2003. Kron T., Gray A., The Management of Patient Care , Sixth Ed., Saunders Comp., 1987. La Monica E., Nursing Leadership and Management an Experiential Approach , Wadsmorth Health Science, 2005. Liebler J.G., et all., Management Principles for Health Professionals , Aspen Pub., 1992. Luthans F., Organizational Behavior , Seventh Ed., Mc Graw-Hill, 1995. Marriner-Torney A., Guide to Nursing Management and Leardership, Mosby, 1996. Marquis B.L., Huston C.J., Management Decision Making for Nurses , Lippincott, 1999. Peker Ö., Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği , TODAİE Yayın, N.258, Ankara, 1995.

Notlar

Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Brown M., Nursing Management Issues and Ideas , Aspen Pub., 1992. Douglass L.M., The Effective Nurse Leader and Manager , Fourth Ed., Mosby, 1992. Gilles D.E., Nursing Management A Systems Approach , Third Ed., Saunders, Philadelphia, 1994. Hyett K., Nursing Management Handbook , Churchill Livingstone, 1988. Kelly-Heidenthal, P. Nursing Leadership&Managenet , Thomson-Delmar, 2003. Kron T., Gray A., The Management of Patient Care , Sixth Ed., Saunders Comp., 1987. La Monica E., Nursing Leadership and Management an Experiential Approach , Wadsmorth Health Science, 2005. Liebler J.G., et all., Management Principles for Health Professionals , Aspen Pub., 1992. Luthans F., Organizational Behavior , Seventh Ed., Mc Graw-Hill, 1995. Marriner-Torney A., Guide to Nursing Management and Leardership, Mosby, 1996. Marquis B.L., Huston C.J., Management Decision Making for Nurses , Lippincott, 1999. Peker Ö., Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği , TODAİE Yayın, N.258, Ankara, 1995.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve/veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir.
ÖÇ02 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir.
ÖÇ03 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir.
ÖÇ04 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir.
ÖÇ05 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
ÖÇ06 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır.
ÖÇ07 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
ÖÇ08 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yönetimin tarihsel gelşimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yönetim Yaklaşımları-Klasik, Neoklasik, Çağdaş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Karar Verme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Hemşirelikte bilgi, teknoloji ve zaman yönetimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Organizasyon, Organizasyonel Yapı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Örgütlerde Otorite ve Güç okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bakım Yönetiminin Organizasyonu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Örgütsel Değişim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Personelizasyon - İşe Alma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
11 Personel Eğitimi, Oryantasyon, Sosyalizasyon okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
12 Motivasyon ve İş Doyumu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Örgütsel İletişim ve Çatışma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama
14 Hemşire Planlama, Hasta Sınıflama Sistemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Hemşirelik Sınıflama Sistemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 5 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 90
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,60
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.09.2024 10:04