Genel Bilgi
Kod | HEM706 |
Ad | Hemşirelikte Klinik Yönetim Süreci I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 0-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik yönetim uygulama dersinin amacı, öğrencinin hemşirelik yönetimi alanında bilgilerin uygulamada kullanması, derinlik kazanması ve yönetim becerilerinin geliştirmesine katkı sağlamaktır. Öğrenci, değişik kurumların hemşirelik hizmetleri müdürlüğü, kalite birimi ve özel dal hemşireliklerinde uygulama yapar.
Dersin İçeriği
Klinik ortamda hemşirelikte yönetim konularının işleyişini takip ederek uygulanmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Brown M., Nursing Management Issues and Ideas , Aspen Pub., 1992. Douglass L.M., The Effective Nurse Leader and Manager , Fourth Ed., Mosby, 1992. Gilles D.E., Nursing Management A Systems Approach , Third Ed., Saunders, Philadelphia, 1994. Hyett K., Nursing Management Handbook , Churchill Livingstone, 1988. Kelly-Heidenthal, P. Nursing Leadership&Managenet , Thomson-Delmar, 2003. Kron T., Gray A., The Management of Patient Care , Sixth Ed., Saunders Comp., 1987. La Monica E., Nursing Leadership and Management an Experiential Approach , Wadsmorth Health Science, 2005. Liebler J.G., et all., Management Principles for Health Professionals , Aspen Pub., 1992. Luthans F., Organizational Behavior , Seventh Ed., Mc Graw-Hill, 1995. Marriner-Torney A., Guide to Nursing Management and Leardership, Mosby, 1996. Marquis B.L., Huston C.J., Management Decision Making for Nurses , Lippincott, 1999. Peker Ö., Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği , TODAİE Yayın, N.258, Ankara, 1995.
Notlar
Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. Koç S. Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016. Eren E. Yönetim ve Organizasyon(Çağdaş ve Küresel yaklaşımlar), Beta Basım, Yayım, İstanbul 2010. Brown M., Nursing Management Issues and Ideas , Aspen Pub., 1992. Douglass L.M., The Effective Nurse Leader and Manager , Fourth Ed., Mosby, 1992. Gilles D.E., Nursing Management A Systems Approach , Third Ed., Saunders, Philadelphia, 1994. Hyett K., Nursing Management Handbook , Churchill Livingstone, 1988. Kelly-Heidenthal, P. Nursing Leadership&Managenet , Thomson-Delmar, 2003. Kron T., Gray A., The Management of Patient Care , Sixth Ed., Saunders Comp., 1987. La Monica E., Nursing Leadership and Management an Experiential Approach , Wadsmorth Health Science, 2005. Liebler J.G., et all., Management Principles for Health Professionals , Aspen Pub., 1992. Luthans F., Organizational Behavior , Seventh Ed., Mc Graw-Hill, 1995. Marriner-Torney A., Guide to Nursing Management and Leardership, Mosby, 1996. Marquis B.L., Huston C.J., Management Decision Making for Nurses , Lippincott, 1999. Peker Ö., Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği , TODAİE Yayın, N.258, Ankara, 1995.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci hemşirelikte yönetim konusunda teorik bilgileri uygulamada kullanır. |
ÖÇ02 | Öğrenci , hemşire yöneticilerin görev, yetki ve sorumluluklarını anlar. |
ÖÇ03 | Öğrenci , uygulama alanındaki problemleri gözleme ve bunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir. |
ÖÇ04 | Öğrenci , yönetici hemşirenin sahip olması gereken temel becerileri açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenci , teorik yönetim becerilerini hemşirelik hizmetleri yönetimi işleyişine aktarır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klinik uygulama esasları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi uygulaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hemşirelik hizmetleri örgüt yapısını örneklendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Dahili kliniklerde yönetici hemşirenin yetkinliklerini gözlemleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Cerrahi kliniklerinde yönetici hemşirenin yetkinlikleri gözlemleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Yoğun bakımlarda yönetici hemşirenin yetkinliklerini gözlemleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | Acil serviste yönetici hemşirenin yetkinliklerini gözlemleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yöneticinin oryantasyon uygulamaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Uygulamalı çatışma ve stres yönetimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Altı Şapka, Örnek Olay |
11 | Uygulamalı kriz yönetimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Altı Şapka, Problem Çözme |
12 | Yönetim Süreci -Planlama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Yönetim süreci- Örgütleme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Yönetim süreci - Yönetme ve Eşgüdüm sağlama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Yönetim süreci - Denetim ve değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma ve yazma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma, yazma | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |