Genel Bilgi
Kod | EMG28716 |
Ad | Karar Analizi ve Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERNA BULĞURCU |
Dersin Amacı / Hedefi
Karar verme süreçlerinde yer alan her seviyedeki karar vericinin karşılaşılan problemlerin çözümünde daha etkin ve doğru kararlar alabilmelerine destek olan Çok Kriterli Karar verme yöntemlerinin aşamalarının öğretilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Karar kuramı temelinin atılması ile birlikte Analitik Hiyerarşi Prosesi, TOPSIS, VIKOR, MOORA ve PROMETHEE gibi işletmelere karar süreçlerinde yardımcı olacak tekniklerin Microsoft Excel ile uygulaması yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Goodwin P., Wright G. (2010), Decision Analysis for Management Judgement.
Notlar
Tzeng, G. and Huang , J. (2011), Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karar kuramının temelleri ve analizine yönelik bilgiler elde edebilmek. |
ÖÇ02 | Karar analizini destekleyen AHP, TOPSIS,MOORA ve PROMETHEE gibi çok kriterli karar verme tekniklerinin farklı işletme problemlerine nasıl uygulandığına yönelik bilgiler elde edebilmek. |
ÖÇ03 | Karar Destek Sistemlerinin Microsoft Excel kullanarak çözümünü gerçekleştirebilmek. |
ÖÇ04 | İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini listeleme, tanımlama ve kullanım amaçlarını açıklama; her bir model ve/veya yöntemin üstün ve zayıf yönlerini belirtme |
ÖÇ05 | İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellerin nasıl oluşturulacağını, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını araştırarak açıklama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme temel fonksiyonlarını tanımlayarak birbirleriyle olan ilişkilerini teknoloji bakış açısıyla açıklama. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerde karşılaşılabilecek problemlerin çözümünde kullanılabilecek temel sayısal ve istatistik yöntemleri tanımlama. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmelerde problem çözümünde kullanılan sayısal ve istatistiksel yöntem ve modelleri uygulama. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problemler için oluşturulan modelleri yazılımlarla çözerek yorumlama. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik ve küresel değişimlerden kaynaklanan işletme sorunlarını tanımlayabilme. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik düşünme yetisi ile temel işletmecilik problemlerini çözebilme. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletmenin üretim sürecinden ve tedarik zincirinden kaynaklı problemlerin çözümünde sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanarak en uygun sonuca ulaşabilme. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak, takım üyesi olarak etkin çalışma. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş yaşamında değişimin bilincinde olarak ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini geliştirme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezleme. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknolojik değişim ve gelişimleri kendi alanına uygulama. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çevre koşullarında ve teknolojide meydana gelen değişimlerin, işletme ve fonksiyonları üzerindeki olası sonuçlarını yorumlama. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri ve yorumlarını sözlü ve yazılı olarak etkin biçimde sunma. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yazılı ve sözlü sunumlarda, teknolojik gelişmeyle ortaya çıkan yeni iletişim kanallarını etkin kullanma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletme bilim dalında ve farklı mesleki alanlarda karşılaşılan etik ve yasal konulara uygun davranma. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tedarik zincirinde ortaya çıkan problemleri saptayarak teknolojik çözümler önerme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Kavramlar devamı ve Karar Teorisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Karar Verme Süreci ve Türleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Belirlilik ve Belirsizlik Altında Karar Verme | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tek Aşamalı Karar Verme Modelleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Analitik Hiyerarşi Prosesi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Analitik Hiyerarşi Prosesi Uygulaması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | TOPSİS | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | TOPSİS uygulaması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | MOORA | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | MOORA uygulanması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Promethee | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Genel Tekrar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |