Genel Bilgi
Kod | EFMZ206 |
Ad | Eğitimde Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarının, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, bir problemi bilimsel yöntemi kullanılarak nasıl çözmeye çalışacakları konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bilim ve bilimsel araştırma süreciyle ilgili temel kavramlar, bilim tarihi ve felsefesi, Bilimin doğası, bilimsel yöntem ve bilimsel yöntem hakkındaki farklı bakış açıları, Bilimsel araştırmanın yapısı, problem, araştırmanın modeli, evren-örneklem, veri toplama ve analiz etme, verilerin sunumu yorumlanması ve raporlama
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demire, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Kolektif, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içerisindeki dönüşümlerini tartışır. |
ÖÇ02 | Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. |
ÖÇ04 | Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma süreç ve teknikleriyle ilgili incelemeler yapar ve sunar |
ÖÇ05 | Araştırma için bir problem belirler, bilimsel yöntem basamaklarını kullanarak araştırma tasarlar. |
ÖÇ06 | Yaptığı araştırmanın raporunu kurallara uygun olarak formüle eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dil olarak Fransızca öğrenimi ve öğretiminin kavram ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini destekleyen dilbilim, yazın, çeviribilim, iletişim ve kültürlerarasılık yan alanlarının temel kavram ve terimlerini açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orta öğretim Fransızca programını ve ortaöğretim yönetmeliğinin alanı ile ilgili kısımlarını açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dil öğretiminde yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi bileşenleri listeler | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak öğretimi uygular | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitsel içerik ve materyalleri kullanır ve uyarlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok boyutlu değerlendirebilir | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili başlıca nicel ve nitel bilimsel yöntemleri uygular | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fransızca öğretiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve takım içinde sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fransızca öğretmenliği alanında bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini kişisel ve mesleki gelişimi için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fransızca öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel ve mesleki bilgiye ve genel olarak bilgiye ulaşma yollarını etkin biçimde kullanır | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmeler yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fransızca öğretmenliği alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşır | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere duyarlık kazandırma ve korumadaki evrensel önemine uygun davranış sergiler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
2 | Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
3 | Araştırma süreci - sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
4 | Araştırmada veri toplama araçlarının genel özellikleri | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
5 | Araştırmada verilerin analizi ve değerlendirilmesi | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
6 | Araştırmada makale, tez ve veri tabanlarına erişim | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
7 | Araştırma modelleri ve türleri | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | |
9 | Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel, nitel ve karma araştırma desenleri, benzerlikler, farklılıklar | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
10 | Nitel araştırmada örneklem, veri toplama, veri analizi | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
11 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik; | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
12 | Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
13 | Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
14 | Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
15 | Öğrenci ödevlerine ve ders sürecine yönelik genel değerlendirme | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |