Genel Bilgi
Kod | MM0034 |
Ad | Yapı Akustiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari akustikte gürültünün önemi, gürültünün kullanıcı üzerindeki etkileri, değişik işlevli yapılara yönelik gürültü denetimi önlemlerini getirebilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Temel akustik terimleri, sesin yansıması-geçmesi-yutulması ile ilgili temel terimler, gürültü kaynakları, gürültü denetim ilkeleri, binaların işlevlerine yönelik olarak gürültü önlemleri, yürürlükteki güncel standartlar ve yönetmelikler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Güncel ders notları, Şerefhanoğlu, M., Gürültü Denetiminde Kabul Edilebilecek Ses Düzeylerinin Belirlenmesi, YTÜ yayınları, 1987., Rettinger, M., Handbook of Architectural Acoustics and Noise Control, TAB Books, INC, New York, 1988., Maekawa, Z., Environmental and Architectural Acoustics, E & FN SPON, London, 1994., Long, M., Architectural Acoustics, Elsevier Academic Press, UK, 2006., Everest, F.A., Pohlmann, K.C., Master Handbook of Acoustics, Mc Graw Hill, 2009., Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Resmi Gazete s. 20671, 4 Haziran 2010., Binaların Gürültüye Karşı Korunması Yönetmeliği, Resmi Gazete, 30082, 31.05.2017.
Notlar
Yürürlükte olan güncel akustik standartları ve yönetmelikleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel mimari akustik bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Mimaride gürültü denetimi ilkelerini anlar, gürültü denetimi projesi yapabilme, uygulayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Gürültünün kentleşme ve kullanıcı üzerindeki etkileriyle ilgili bilgilere sahip olur. |
ÖÇ04 | Gürültü konusuyla ilgili uluslararası ve ulusal standart, yönetmelikler hakkında bilgiye sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gürültü ve gürültü denetimi konularının mimarideki yeri | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ses ve gürültü kavramlarına genel bakış. Gürültünün sağlık üzerindeki etkileri; fizyolojik, psikolojik ve performans etkileri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yapı dışı ve yapı içi gürültü kaynaklarının sınıflandırılması; ulaşım gürültüleri, sanayi gürültüleri, inşaat gürültüleri, eğlence ve ticari amaçlı gürültüler, yapı dışı gürültüler, yapı içi gürültüler. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gürültü denetiminde temel ilkeler, Gürültü denetimine yönelik planlama örnekleri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Gürültü denetimine yönelik ulusal ve uluslararası standart ve yönetmeliklere genel bakış. Kabul edilebilir gürültü düzeylerinin frekansa göre değerlendirildiği ölçütler. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sesin yayılması. Açık havada ve kapalı mekanda yayılma arasındaki ayrımlar. Dolaysız ve yansışmış sesler. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ses kaynağı tipleri.Nokta, çizgi ve düzlem kaynak özellikleri ve örnekleri. Ses azalmasında atmosferik etkenler. Gürültü düzeyi ölçmeleri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Sesin yutulması. Ses yutma çarpanı, gereç özellikleri, ses yutucu gereçler ve uygulamaları. Sesin yansıması. Yansıma ve gürültü denetimi ilişkisi. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Ödev Teslimi | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tek ve çift duvarlardan sesin geçişinde kütle yasası. Hesap yöntemleri. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gürültü denetiminde engeller. Engel özellikleri. Doğal ve yapay engeller. | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Kent ve yapı akustiğinde gürültünün modellenmesine kullanılan bilgisayar programların tanıtımı | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yapı dışı gürültü engellerinden yararlanılarak yapılarda gürültü denetimi uygulamaları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Yapı kabuğu ve iç bölme elemanlarında gürültünün denetlenmesine yönelik uygulamalar | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Kentleşme-gürültü denetimi ilişkisi öğrenci sunumları | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Gürültü denetimi-proje teslimi-1 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Gürültü denetimi proje teslimi-2 | Güncel ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |