MM547 Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler ve Ergonomi Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM547
Ad Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler ve Ergonomi Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri ortaya koymak, insanın kullandığı bina, mekan ve donanımların boyutlarını, mekanları oluşturan öge ve bileşenleri, farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında incelemek; mimarların, insanın fiziksel ve psiko-sosyal gereksinmelerine uygun tasarımlar oluşturmalarında ve değerlendirmelerinde yardımcı olmak

Dersin İçeriği

Ergonominin tanımı, amacı ve önemi/Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi/Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri/Ergonomi biliminin çalışma alanları/Kullanıcıların fizyolojik, biyolojik, psikolojik, estetik değerlendirmelerinde ergonomi teknikleri/Nesnel değerlendirme teknikleri/Öznel değerlendirme teknikleri/Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları/Yeşil ergonomi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Erkan, N., Ergonomi, M.P.M. Yayınları 373, Ankara, 1988.Harids, A.H., Ergonomics, Industrial Safety Handbook, W. Handley, Mc Graw Hill Co. Ltd., 1969.Singleton, W.T., Ergonomics in System Designs, Ergonomics, 1967. Singleton, W.T., Introduction to Ergonomics, World Health Organisation, Geneva, 1972.

Notlar

Mc Cormick, E.J., Human Factors Engineering, Mc Graw Hill, London, 1970


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri irdeleyebilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır.
ÖÇ02 Farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında irdeleyebilme ve tasarımda kullanabilme becerisini kazanır.
ÖÇ03 İnsan-mekan-donanım ilişkilerini ileri düzeyde tanımlayabilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır.
ÖÇ04 Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanaklarını kavrar ve tasarımda kullanır.
ÖÇ05 Endüstri mühendisliği-iş sağlığı ve güvenliği gibi diğer disiplinlerle çalışma becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ergonominin tanımı, amacı ve önemi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Mimari-ergonomi ilişkisinin belirlenmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mimari tasarım sürecinde ergonominin yeri ve mekânsal konfor kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Mekânın boyutsal özelliklerinin belirlenmesi ve ergonomi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Görsel konfor, mekânın görsel özellikleri ve ergonomi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İşitsel konfor, fiziksel çevrenin işitsel özelliklerinin fizyolojik ve psikolojik işlevselliği kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Termal konfor, fiziksel çevrenin termal özelliklerinin fizyolojik ve psikolojik işlevselliği kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara sınav Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Mimari planlama evreleri ve ergonomi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Mimarlık-ergonomi-sürdürülebilirlik ilişkisi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Fiziksel ve psiko-sosyal kullanıcı gereksinmeleri ile tasarım ilişkisi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Performans Ölçüm teknikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Anatomik ve fizyolojik indeks teknikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Nesnel ve öznel değerlendirme teknikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Mimari tasarımda ergonomik faktörlerin ve örnek çalışmaların değerlendirilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl sonu sınavı Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 09:24