Genel Bilgi
Kod | MM555 |
Ad | Fiziksel Çevrede Anlamsal Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR ERMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşanılan çevreyi, çevre davranış ilişkisi bakımından yorumlamak ve değerlendirmek. Çevreye ait algılanabilir unsurların insan davranışı üzerinde etkisini kavramak.
Dersin İçeriği
Öz ve biçimin anlamla ilişkisinin irdelenmesi, özün ve biçimin anlamlandırılmasını sağlayan işaretler, oluşan anlam düzeyleri, kişiler ve toplumlar arasında anlamın farklılaşmasına neden olan unsurlar, anlamın davranış üzerindeki rolü, çevre-insan ilişkisinin anlam ve insan davranışı boyutu, çevreye ait işaretler yardımıyla anlamsal yapının analizi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Krampen, M. 1979. Meaning in the Urban Environment, Routledge. Jencks, C. 1969. Meaning in Architecture, Nasar, J. 1988. Environmental Aesthetics: Theory, Research, and Application, Cambridge. Broadbent, G., Bunt, R., Jencks, C., 1980, Signs, Symbols and Architecture, Wiley and Sons
Notlar
ilgili diğer yayınlar ve web sayfaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapılı çevrede anlam oluşturan unsurları tanımlar. |
ÖÇ02 | Yaptığı araştırmalara ve okumalara dayanarak, anlam konusunda kuramsal değerlendirme yapar. |
ÖÇ03 | Yapılı çevrede istenilen anlamın oluşması için gereken unsurları seçerek kullanır. |
ÖÇ04 | Alanında belirlediği bir problemi konu edinerek akademik düzeyde uygun yöntem ve teknikleri kullanarak bir inceleme değerlendirme raporu yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ders, akışının verilmesi | ders kapsamında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fiziksel çevrenin tanımlanması | okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Fiziksel çevrenin biçimlenmesinde etkin unsurların tartışılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Fiziksel çevrenin biçimlenmesinde etkin unsurlardan kültürün tanımlanması ve tartışılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Fiziksel çevrenin biçimlenmesinde etkin unsurlardan kültürün etkisinin tartışılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kültür, mekan ve davranış ilişkisinin tartışılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Fiziksel çevrenin biçimlenmesinde kültür, mekan ve davranış ilişkisinin tartışılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara değerlendirme | önceki okumlar, araştırma ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Fiziksel çevrenin anlamsal değerlendirilmesinde kuramsal altyapı | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Semantik ve semiyotik teoriler ve mimarlık | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Semantik ve semiyotik teoriler ve mimarlıkla ilişkisi | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Semantik ve semiyotik teorilerle fiziksel çevrenin anlamlandırılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Semantik ve semiyotik teoriler ışığında fiziksel çevrenin anlamlandırılması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Seçilen fiziksel çevrelerin anlamsal yorumlanması | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Seçilen farklı karakterdeki fiziksel çevrelerde anlamsal yorum çalışmaları | ilgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Sınav Haftası | önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Sınav Haftası | önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |