Genel Bilgi
Kod | MM002 |
Ad | Kentsel Koruma Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Uluslar arası belgeler ve akademik çalışmalar çerçevesinde kentsel koruma alanında gerçekleştirilmiş olan uygulamaların karşılaştırmalı olarak tartışılması
Dersin İçeriği
Kentsel koruma uygulamalarının araştırılması, Koruma politikalarının uygulama sorunlarının irdelenmesi, Uluslararası ve ulusal ortamda gerçekleştirilen kentsel koruma uygulamalarının değerlendirilmesi, Kentsel koruma uygulamalarının mevzuat olarak irdelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AHUNBAY, Zeynep (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayın, ASHWORTH, G. J. (1994) ‘From history to heritage: from heritage to identity: in search of concepts and models’, in G.J. Ashworth, & P.J. Larkham (Eds.) Building a New Heritage: Tourism, Culture and Identity in the New Europe, London: Routledge., BEKTAŞ, Cengiz (1992) Koruma, Onarım, İstanbul, YEM Yayın, BENTLEY, I. (1985) ‘Responsive Environments: A Manual for Designers’, London: Architectural Press., BROLIN, B. C. (1980), ‘Architecture in Context: Fitting New Buildings With Old’, New York: Van Nostrand Reinhold., CANTACUZINO, S. (1997) ‘Urban Design in Context’, Built Environment, Vol. 22, No.4, p. 258-262., COHEN, N. (1999) Urban Conservation, MIT Press, Cambridge, Massachusetts., COHEN, S. (1998) ‘Physical Context/Cultural Context: Including it All’, in K. M Hays (Ed) Oppositions, pp. 65-103, New York: Princeton Architectural Press., CLIFFORD, S. and KING, A. (eds.) (1993) ‘Local Distinctiveness: Place, Particularity and Identity’, London, Common Ground., DELAFONS, J. (1997) ‘Sustainable Conservation’, Built Environment, Vol.23, No.2, pp.111-120., HOBSON, E. (2000) ‘Conservation of the Built Environment: an assessment of values in urban planning’, Unpublished PhD thesis, Department of Town and Regional Planning, University of Sheffield., HUBBARD, P. (1993) ‘The Value of Conservation’, Town Planning Review, Vol.64, No.4, p.359-373.', KAIN, R. eds. (1981) ‘Planning for Conservation: An International Perspective’, London: Mansell., KUBAN, D. (2001) Türkiye'de Kentsel Koruma, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul., KUBAN, Doğan (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul, YEM Yayın, LARKHAM, P. J. (1996) ‘Conservation and the City’, London: Routledge, LICHFIELD, N. (1997) ‘Achieving the Benefits of Conservation’, Built Environment, Vol.23, No.2, p.103-110.
Notlar
AHUNBAY, Zeynep (1996) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayın, ASHWORTH, G. J. (1994) ‘From history to heritage: from heritage to identity: in search of concepts and models’, in G.J. Ashworth, & P.J. Larkham (Eds.) Building a New Heritage: Tourism, Culture and Identity in the New Europe, London: Routledge., BEKTAŞ, Cengiz (1992) Koruma, Onarım, İstanbul, YEM Yayın, BENTLEY, I. (1985) ‘Responsive Environments: A Manual for Designers’, London: Architectural Press., BROLIN, B. C. (1980), ‘Architecture in Context: Fitting New Buildings With Old’, New York: Van Nostrand Reinhold., CANTACUZINO, S. (1997) ‘Urban Design in Context’, Built Environment, Vol. 22, No.4, p. 258-262., COHEN, N. (1999) Urban Conservation, MIT Press, Cambridge, Massachusetts., COHEN, S. (1998) ‘Physical Context/Cultural Context: Including it All’, in K. M Hays (Ed) Oppositions, pp. 65-103, New York: Princeton Architectural Press., CLIFFORD, S. and KING, A. (eds.) (1993) ‘Local Distinctiveness: Place, Particularity and Identity’, London, Common Ground., DELAFONS, J. (1997) ‘Sustainable Conservation’, Built Environment, Vol.23, No.2, pp.111-120., HOBSON, E. (2000) ‘Conservation of the Built Environment: an assessment of values in urban planning’, Unpublished PhD thesis, Department of Town and Regional Planning, University of Sheffield., HUBBARD, P. (1993) ‘The Value of Conservation’, Town Planning Review, Vol.64, No.4, p.359-373.', KAIN, R. eds. (1981) ‘Planning for Conservation: An International Perspective’, London: Mansell., KUBAN, D. (2001) Türkiye'de Kentsel Koruma, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul., KUBAN, Doğan (2000) Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama, İstanbul, YEM Yayın, LARKHAM, P. J. (1996) ‘Conservation and the City’, London: Routledge, LICHFIELD, N. (1997) ‘Achieving the Benefits of Conservation’, Built Environment, Vol.23, No.2, p.103-110.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kentsel koruma politikalarını tartışabilme yetkinliği kazanır |
ÖÇ02 | Kentsel koruma uygulamalarındaki sorunları tespit edebilir |
ÖÇ03 | Kentsel koruma alanında yenilikçi fikirler geliştirebilir |
ÖÇ04 | Kentsel korumadaki farklı uygulamaları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kentsel korumanın kapsamı | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kentsel koruma yaklaşımları | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kentsel ölçekte koruma mevzuatı | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kentsel Sit Alanı kavramı | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kentsel Sit Alanının belirlenmesi | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kentsel sit alanında yapılacak analizler | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Koruma Amaçlı İmar Planı | İlgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Arasınav | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Koruma Amaçlı İmar Planlarının (KAİP) analizi | İlgili araştırma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | KAİP tasarımı-1 | İlgili araştırma proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | KAİP tasarımı-2 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | KAİP tasarımı-3 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | KAİP tasarımı-4 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | KAİP tasarımı-5 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | KAİP tasarımı-6 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | KAİP tasarımı-7 | İlgili araştırma, proje hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Final sınavı | Proje tasarımı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |