MM0040 İleri Mimari Okumalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0040
Ad İleri Mimari Okumalar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; doktora programına kayıtlı öğrencinin mimarlık bilgi ve birikimini güncel ve çağdaş olan ürünlerin kuramsal altyapısına odaklayarak tasarım farkındalığını arttırmak amacıyla mimari kitapların/binaların okunması ve analizi yapılması yoluyla tasarım-kuram ilişkini güçlendirmektir. Mimari tasarımların teorik altyapısını, mimari kuramları içeren kitaplar ve başyapıt sayılan mimari ürünler üzerinden kuramsal bağlam içeriklerinin üretilmesi, araştırmacılara okuma anlama yorumlama becerisine katkı sağlanması ve günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamını irdeleyerek farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasarımın önemli bir bileşeni olan teori, mimarlığın ve mimari ürünlerin tasarım boyutu kadar önemlidir. Günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamını anlamaya çalışmak, tasarım ve onun kazanımlarını irdelemenin ön koşuludur. Bu ders mimarlık bilgi ve birikiminin güncel ve çağdaş üretimler aracılığı ile tasarım farkındalığını arttırmaya odaklı olarak mimari kitapların binaların okunması ve analizinin yapılmasını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

lisansüstü doktora ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Havva Alkan Bala ders notları

Notlar

kısa filmler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 mimarlığın ve mimari ürünlerin tasarım boyutunda yorum becerisi kazanır
ÖÇ02 Okuma anlama yorumlama becerisi artar
ÖÇ03 günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamına duyarlılığı artar
ÖÇ04 Çağdaş örnekleri literatürde takip eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 ders içeriği ile tanışma katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması 2 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması 3 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 1. Ara sınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
6 Mimari tasarım hayal etme, bilgiye, teknolojiye, kültüre sosyo- ekonomik faktörlere dayalı bir kuram ve tasarım yöntemi kurgusu katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 1 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 2 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
9 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 3 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 4 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 5 katılımın sağlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 6 sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 7 sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 öğrenci sunumları sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 öğrenci sunumları 2 sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 öğrenci sunumları 3 sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 öğrenci sunumları 4 sunumların hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 09:35