Genel Bilgi
Kod | MM0040 |
Ad | İleri Mimari Okumalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; doktora programına kayıtlı öğrencinin mimarlık bilgi ve birikimini güncel ve çağdaş olan ürünlerin kuramsal altyapısına odaklayarak tasarım farkındalığını arttırmak amacıyla mimari kitapların/binaların okunması ve analizi yapılması yoluyla tasarım-kuram ilişkini güçlendirmektir. Mimari tasarımların teorik altyapısını, mimari kuramları içeren kitaplar ve başyapıt sayılan mimari ürünler üzerinden kuramsal bağlam içeriklerinin üretilmesi, araştırmacılara okuma anlama yorumlama becerisine katkı sağlanması ve günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamını irdeleyerek farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tasarımın önemli bir bileşeni olan teori, mimarlığın ve mimari ürünlerin tasarım boyutu kadar önemlidir. Günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamını anlamaya çalışmak, tasarım ve onun kazanımlarını irdelemenin ön koşuludur. Bu ders mimarlık bilgi ve birikiminin güncel ve çağdaş üretimler aracılığı ile tasarım farkındalığını arttırmaya odaklı olarak mimari kitapların binaların okunması ve analizinin yapılmasını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
lisansüstü doktora ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Havva Alkan Bala ders notları
Notlar
kısa filmler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | mimarlığın ve mimari ürünlerin tasarım boyutunda yorum becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Okuma anlama yorumlama becerisi artar |
ÖÇ03 | günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamına duyarlılığı artar |
ÖÇ04 | Çağdaş örnekleri literatürde takip eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ders içeriği ile tanışma | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması 2 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi güncel mimari ürünlerde tasarım ve kuram bağının kurulması 3 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 1. Ara sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
6 | Mimari tasarım hayal etme, bilgiye, teknolojiye, kültüre sosyo- ekonomik faktörlere dayalı bir kuram ve tasarım yöntemi kurgusu | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 1 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 2 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 3 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 4 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 5 | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 6 | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 7 | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | öğrenci sunumları | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | öğrenci sunumları 2 | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | öğrenci sunumları 3 | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | öğrenci sunumları 4 | sunumların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |