MM017 Tarihsel Yerleşimlerde Mekan Kurgusu

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM017
Ad Tarihsel Yerleşimlerde Mekan Kurgusu
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tarihsel yerleşimlerdeki mekansal kurguyu analizi etmek. Semantik ve sentaktik boyutların mekan ile ilişkisini kavratmak.

Dersin İçeriği

Tarihsel yerleşimlerin tanımları ve özellikleri. Tarihsel yerleşimlerde mekan kurgulama yöntemi. Tarihsel yerleşimlerdeki mimarinin analizi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Zeisel J., “Inquiry by Design: Tools for Environment-Behaviour Research”, Cambridge University Press, 1995. Erder C., “Tarihi Çevre Bilinci”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007. Erder C., “Tarihi Çevre Kaygısı”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999. Ertürk Z., “Mimari Tasarlama Teknikleri”, KTÜ Basımevi, 1987. Brolin B., “Architecture in Context”, Van Nostrand Reinhold Book Company, 1980.

Notlar

İnternet veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihi kentsel doku kavramını çözümler.
ÖÇ02 Kentsel kimlik kavramını irdeler.
ÖÇ03 Tarihi kent dokusundaki mekansal ilişkileri değerlendirir.
ÖÇ04 Tarihi mekansal yapılar kavramını analiz edin.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tarihsel yerleşim nedir? İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Tarihsel yerleşimlerde mekan kurgusu nedir? İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Seçilen mekansal kurguların analizi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Seçilen mekansal kurguların sunumu. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Mekansal kurgunun malzeme çeşidi açısından değerlendirilmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mekansal kurgunun taşıyıcı sistem açısından değerlendirilmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Önceki konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Mekansal kurgunun tasarım ilkeleri bağlamında değerlendirilmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Seçilen mekansal kurguların irdelenmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Mekansal ilişkilerin değerlendirilmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Seçilen mekansal kurguların değerlendirilmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Mekansal ilişkilerde biçimsel boyutların incelenmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Seçilen mekansal kurguların okunması. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Mekansal ilişkilerde anlamsal boyutların incelenmesi. İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl sonu sınavları Ödev hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl sonu sınavları Ödev hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 09:35