Genel Bilgi
Kod | BKP103 |
Ad | Fizik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EDA EŞKUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel kavramlarının anlaşılmasını sağlamak ve fizik problemlerinin çözümü için doğru teknikleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Fizik ve ölçme, vektörler, kinematik, Newton yasaları, dairesel hareket, iş ve enerji, potansiyel enerji ve enerjinin korunumu, çizgisel momentum ve korunumu.
Dersin Ön Koşulu
Türev ve İntegral bilmek
Kaynaklar
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için FİZİK; GIANCOLI; Akademi Yayınları
Notlar
Fen ve Mühendislik için Fizik; Serway Fen ve Mühendislik için FİZİK, SERWAY, Palme Yayıncılık ,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hesaplamalarda anlamlı sayıları kullanmayı, mekaniğin temel niceliklerini ve uygun birimleri ayırt eder. Vektörler ve skalar kavramlarını tanır. |
ÖÇ02 | Doğrusal hareket, ortalama ve anlık hız, ortalama ve anlık ivme kavramlarını yorumlar. Serbest düşmeyi de içeren sabit ivmeli doğrusal hareket problemlerini çözer. |
ÖÇ03 | Fizikte kuvvet kavramını, bir cismin üzerindeki net kuvveti açıklar Cisimlerin birbirine uyguladığı kuvvetleri gösterir. |
ÖÇ04 | Newton hareket yasalarını tarif eder. Sürtünmesiz ve sürtünmeli ortamlarda Newton hareket yasaları ile ilgili problemleri çözer. |
ÖÇ05 | Bir kuvvetin bir cisim üzerine iş yapmasını ve kinetik enerjiyi tanımlar. Yapılan toplam iş ile kinetik enerjideki değişiklik arasındaki ilişkiyi gösterir. |
ÖÇ06 | Bir parçacığın momentum kavramını ve ona etki eden kuvvetle ilişkisini açıklar. Bir parçacık sisteminin toplam momentumunun korunumlu olduğunu ayırt eder. Esnek ve esnek olmayan çarpışmalar arasındaki farkları tartışır. |
ÖÇ07 | Statik sürtünme, kinetik sürtünme kuvvetlerinin doğasını ve bu kuvvetlerin bulunduğu problemleri çözmeyi öğrenir. |
ÖÇ08 | Kütle çekimi potansiyel enerji kavramını ve esneklik potansiyel enerjisini yaylara bağlı cisimlerle ilgili problemleri çözer. Korunumlu ve korunumsuz kuvvetleri ayırt eder. |
ÖÇ09 | Momentum, itme ve çarpışmaları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anlamlı sayılar, birimler, birimlerin tutarlığı ve dönüşümleri. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Yerdeğiştirme, zaman ve ortalama hız, anlık hız. | İlgili bolumu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ortalama ve anlık ivme, sabit ivmeli hareket, serbest düşen cisimler. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Vektörler ve uygulamaları | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
5 | Eğik atış hareketi, dairesel hareket. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kuvvet ve etkileşimler, Newtonun birinci yasası, Newtonun ikinci yasası. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kütle ve ağırlık, Newtonun üçüncüyasası, serbest cisim diyagramları. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sürtünme kuvvetleri, dönme hareketinin dinamiği. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İş, kinetik enerji ve İş-enerji teoremi. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Değişken kuvvetlerle iş ve enerji, güç. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kütleçekimi potansiyel enerjisi, esneklik potansiyel enerjisi. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Korunumlu ve korunumsuz kuvvetler, kuvvet ve potansiyel enerji. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Momentum, itme, momentumun korunumu, çarpışmalar. | Ders Kaynaklardan ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tekrar | Ders kaynaklarından ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,12 | ||
AKTS | 4 AKTS |