Genel Bilgi
Kod | UTD102 |
Ad | Türk Dili II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimizin bir konu hakkındaki görüşlerini yazıya dökebilmesini, özel günlerle ilgili etkinliklerde metinler hazırlayabilmesini, doğru, güzel konuşma yeteneklerinin geliştirilmesini, dil ve anlatımla ilgili eksikliklerinin giderilmesini ve anlatım biçimleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Anadilini kullanma becerisi, başarılı anlatımın nitelikleri, yazılı ve sözlü anlatımda başarılı olmanın aşamalarının uygulanması, Türkçenin dilbilgisi ve yazım kurallarına uygun planlı bir yazı yazmanın kuralları, cümle ve paragraf bilgisi, Günlük dilde kullanılan anlatım bozuklukları; temel anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları, yazılı ve sözlü anlatım çeşitleri, kompozisyon yazma becerileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ÖZKAN, Mustafa, ESİN, Osman, TÖREN, Hatice, Yükseköğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi, İstanbul 2001 KARAALİOĞLU(1995) Seyit Kemal, Sözlü/Yazılı Kompozisyon Konuşmak ve Yazmak Sanatı, İnkılap Kitabevi, 26. Baskı İstanbul. KORKMAZ, Zeynep v.d. (1997). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, YÖK Yay, Ankara. KÜLTÜRAL, Zühal (2009). Türkiye Türkçesi Cümle Bilgisi, Simurg Yayınları, İstanbul. TUĞLUK, İbrahim Halil (2016). Türk Dili-Yazılı ve Sözlü Anlatım, Gazi Kitabevi, Ankara. YAVUZ, Kemal, YETİŞ, Kazım, BİRİNCİ, Necat, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Beşir Kitabevi, İstanbul 2000. GÜRZAP, Can, Konuşan İnsan, 6. Bs., Yapı Kredi Yayınevi, İstanbul 2004.
Notlar
Yazım Kılavuzu (2012).Türk Dil Kurumu Yay., Ankara. https://www.tdk.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Duygularını, düşüncelerini, bilgilerini, beklentilerini, yaşadıklarını, sözlü ve yazılı anlatabilme tekniklerini edinir. |
ÖÇ02 | Meslek ve bilim alan terimlerinin Türkçe karşılıklarını kullanabilmeyi kavrar. |
ÖÇ03 | Sözcük dağarcığının geliştirilmesinin önemini bilir. |
ÖÇ04 | Metnin türünü tanımlar. |
ÖÇ05 | Cümlenin ögelerini bulur. |
ÖÇ06 | Gereksiz sözcük bulunan cümleleri belirtir. |
ÖÇ07 | Öyküleyici anlatımın özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | Düşünce yazıları ile sanatsal yazıların farklılıklarını belirtir. |
ÖÇ09 | Paragraftaki düşünceyi geliştirme yollarını örneklendirir. |
ÖÇ10 | Kompozisyon yazarken uygulanacak planı bilir. |
ÖÇ11 | Sözlü ve yazılı anlatımın kurallarını belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretim için gerekli kuramsal ve temel bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı bitki türlerine ait tohum oluşumu, üretim teknikleri, pazarlama ve hasat gibi süreçler hakkında tartışır | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı tarla ve sebze bitkilerinin ekolojik istekleri ve bunların yetiştirilme yöntemleri ve ıslah yöntemleri hakkında örnekler verir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal üretim yapabilme ve tohum elde etme, bunlarla ilgili kalite analizleri uygular. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı bitkilerde ıslah yöntemlerini uygulayabilme becerisi geliştirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği verilerin analizini yapar ve yorumlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki ve tohumlardaki hastalık ve zararlıları tanır ve mücadelesini tarif eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak gerekli yöntem ve teknikleri belirler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili plan ve projeleri koordine eder, bireysel yada ekip olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği bilgi ve becerileri açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorgulayıcı ve araştırıcıdır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Analitik düşünmeyi öğrenir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilme ve etkin iletişim kurar | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel düzeyde ingilizce kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak bilgiye ulaşma yetkinliğinde olur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tohum tescili, sertifikalı tohumluk üretimi hakkında yasal düzenlemelere hakim olma | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre koruma, iş güvenliği ve sağlığı konularında yeterli bilincini geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik, teknolojik ve ekonomik yönlerini dikkate alınarak tohum üretim alanlarında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek ve yönetebilecek yetkinlikte olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cümle | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
2 | Cümlede Anlam | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Cümlenin Ögeleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
4 | Anlatımın Özellikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Tartışma |
5 | Anlatım Biçimleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları ile İlgili Uygulamalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapı Bakımından Anlatım Bozuklukları | .Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Yapı Bakımından Anlatım Bozuklukları ile İlgili Uygulamalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Düşünce Yazıları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sanat Yazıları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Sözlü Anlatım Türleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri |
14 | Kompozisyon Bilgisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kompozisyon Örnekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı 1. Hafta | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı 2. Hafta | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |