IEM1845 Uygulamalı Zaman Serisi Modelleri I

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM1845
Ad Uygulamalı Zaman Serisi Modelleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FELA ÖZBEY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı zaman serisi analizlerinde kullanılan bazı ileri düzey yöntemleri tanıtmak ve bu yöntemlerin R programı kullanılarak uygulamalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini Temel Kavramlar, Trendler, Durağan Zaman Serileri Modelleri, Durağan Olmayan Zaman Serileri Modelleri, Model Belirleme, Parametre Tahminleri, R Uygulamaları konuları oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Robert H. Shumway, David S. Stoffer (2011),Time Series Analysis and its Applications with R Examples, Third Edition, Springer-Verlag, New York, ISBN 978-1-4419-7864-6

Notlar

James Douglas Hamilton, (1994) Time Series Analysis, Princeton University Press, ISBN: 9780691042893


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Zaman serisi verilerindeki ilişkileri belirler.
ÖÇ02 Zaman serisi verisini en iyi tanımlayan modeli seçer.
ÖÇ03 Zaman serisi modellerini tahmin eder.
ÖÇ04 Öğretilen tüm tekniklerin kodlarını yazar.
ÖÇ05 R programını etkin olarak kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Zaman serisi türleri; model kurma stratejileri; zaman serisi grafikleri; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
2 Temel Kavramlar: Zaman serileri ve stokastik süreçler; Ortalamalar, varyanslar ve kovaryanslar; Duraanlık; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
3 Trendler: Deterministik ve stokastik trendler; sabit ortalamanın tahmini; regresyon yöntemleri; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
4 Trendler: Regresyon tahminlerinin güvenilirliği ve etkinliği; Regresyon çıktısını yorumlama; rezidü analizleri; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
5 Durağan Zaman Serileri Modelleri: Genel doğrusal süreçler; hareketli ortalama süreçleri; otoregresif süreçler; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
6 Durağan Zaman Serileri Modelleri: Otoregresif hareketli ortalama süreçleri(ARMA); tersinebilirlik; ARMA süreclerinin otokorelasyon fonksiyonu; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Durağan Olmayan Zaman Serileri Modelleri: Fark alarak durağanlaştıma; otoregresif bütünleşik hareketli ortalama süreçleri(ARIMA); R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Durağan Olmayan Zaman Serileri Modelleri: Otoregresif bütünleşik hareketli ortalama süreçlerinde sabit terim; diğer dönüşümler; Gecikme işlemcisi; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
10 Model Belirleme: Örneklem otokorelasyon fonksiyonunun özellikleri; kısmi ve genişletilmiş otokorelasyon fonksiyonları; durağan olmama durumu; diğer spesifikasyon yöntemleri; Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 Model Belirleme: simüle edilmiş bazı serilere model belirleme; diğer spesifikasyon yöntemleri; bazı gerçek serilere model belirleme; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
12 Parametre Tahminleri: Momentler yöntemi; En Küçük Kareler tahmini; maksimum olabilirlik ve koşulsuz en küçük kareler; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
13 Parametre Tahminleri: Tahminlerin özellikleri; parametre tahminlerinin yorumlanması; ARIMA modellerinin bootstap edilmesi; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Model Tanımlayıcı İstatistikler: Rezidü analizleri; Aşırı parametrizasyon ve parametre eksiltme; R uygulamaları. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
15 Veri setleri üzerinde genel uygulama. Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 11:17