IEM1815 İstatistiksel Analiz I

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IEM1815
Ad İstatistiksel Analiz I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı kategorik veri analizi ile ilgili temel analizleri yapma ve yorumlama becerisini edindirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste iki yönlü ve tek yönlü çapraz tabloların tanımlanması, genel lineer modeller, lojistik regresyon ve ikili cevaplı alternatif modelleme konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Multivariate Data Analysis, J.F. Hair, W.C. Black, B.J. Babin, R.E Anderson, 7th edition

Notlar

İnternet üzerinden erişilebilecek bilimsel makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kategorik cevaplı veri ve kategorik veri dağılımlarını ayırt eder
ÖÇ02 Çapraz tabloları ve iki yönlü çapraz tabloları tanımlar
ÖÇ03 Genel lineer modeller ve çeşitlerini ayırt eder
ÖÇ04 Lojistik regresyon modellerini yapılandırır
ÖÇ05 İkili cevaplı veriler için alternatif yöntemleri modeller
ÖÇ06 Çoklu cevaplar için modelleme yapar
ÖÇ07 Loglineer modelleri oluşturur
ÖÇ08 Kümelenmiş kategorik veriyi tanımlar
ÖÇ09 Kesikli veri için diğer karma modelleri inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Motivasyon: Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kategorik veri için dağılımlar Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Çapraz tablolar, iki oranın karşılaştırılması Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 İki yönlü çapraz tablolar Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 İki yönlü çapraz tablolar için bağımsızlık testi Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Genelleştirilmiş lineer modeller Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Yarı olabililik modelleri Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav ara sınav için genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Lojistik regresyon Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İkili cevaplı veriler için alternatif modeller Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Çoklu cevaplı modeller Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çapraz tablolar için loglineer modeller Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Loglineer modellerin oluşturulup geliştirilmesi Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Kümelenmiş kategorik veri Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kesikli veriler için diğer karma modeller Kaynak kitaptaki ilgili bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı için genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı için genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 11:17