PF717 Vergileme Ekonomisi Vergi Psikolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PF717
Ad Vergileme Ekonomisi Vergi Psikolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İdeal bir vergi sistemine ulaşmak ve vergi kayıp ve kaçaklarını azaltabilmek açısından vergileme ilkeleri, vergi politikaları, vergilemenin gerek idari gerekse uyum maliyetleri ve vergilemenin sosyo-psikolojik algı-tutum-davranış boyutlarının tanımlanması, kavranması ve analiz edebilme bilgi ve becerisinin kazandırılması bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Günümüzde vergi mükelleflerinin ödediği vergiyi etkileyen çeşitli sosyolojik, psikolojik faktörler ele alınacak ve bu faktörlerin merkezi bütçeye dolayısıyla da toplumsal yaşama ne gibi etkilerinin olduğu ileri düzeyde değerlendirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Kitapçı, İ. (2015). Vergi etiği vergi psikolojisi:" verginin sosyo-psikolojik teorisi". Seçkin.

Notlar

Çataloluk, C. (2008). VERGİ KARŞISINDA MÜKELLEFLERİN TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 213-228. Bilgin, H. K. (2011). Vergi Ahlakinin Teorik Çerçevesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 259-277.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konuyla ilgili temel kavramsal bilgileri kavrar
ÖÇ02 İdeal bir vergi sistemine ulaşmanın yollarını açıklar
ÖÇ03 Vergilemenin sosyo-psikolojik yönünü tartışır
ÖÇ04 Vergilemeye ilişkin algı, tutum ve davranışları inceler
ÖÇ05 Mükelleflerin vergiye olan psikolojik dirençlerini etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ06 Vergi politikasının algılanma biçimi ve düzenlemeleri konusunda görüş belirir
ÖÇ07 Konuyla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak aktarır, tartışır, bilimsel araştırmalar yapar ve öneriler geliştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kamu ekonomisi ve kamu maliyesi ile ilgili nitelikli ve ileri düzey bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ02 Belirsiz Maliye alanı ile ilgili kuramsal bilgileri analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar, yorumlar ve /veya analiz eder 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar, raporlar 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır, çıktı üretir 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler, değerlendirir ve kendini sürekli yeniler 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkındadır ve mevzuat değerlendirmesi yapar 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Vergileme İlkeleri ve İdeal bir vergi sistemine ulaşmanın yolları 1 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Vergileme İlkeleri ve İdeal bir vergi sistemine ulaşmanın yolları 2 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
3 Mali psikoloji ve vergi psikolojisine ilişkin genel kavramlar Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
4 Vergi psikolojinin önemi ve gelişimi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
5 Vergi yükü kavramı ve vergi yükünün sınırı sorunu Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
6 Vergiye gönüllü uyum kavramı ve kapsamı Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
7 Mükelleflerin vergiye karşı gösterdikleri pasif tepkiler ve aktif tepkiler Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Vergiye gönüllü uyumu etkileyen kişisel faktörler 1 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
10 Vergiye gönüllü uyumu etkileyen kişisel faktörler 2 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
11 Vergiye gönüllü uyumu etkileyen çevresel faktörler 1 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
12 Vergiye gönüllü uyumu etkileyen çevresel faktörler 2 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
13 Mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunu sağlayacak vergi yapısının temel esasları Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Mali psikoloji ve vergi psikolojisi literatür incelemesi, karşılaştırması ve analizi 1 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
15 Mali psikoloji ve vergi psikolojisi literatür incelemesi, karşılaştırması ve analizi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.11.2024 02:25