Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PF701 |
Ad | Yerel Yönetimler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İSMAİL GÜNEŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; Türkiye de mahalli idarelerin tarihçesi, belediye, köy ve il özel idarelerinin yapı ve işleyişi mahalli idareler ile merkezi yönetim arasındaki ilişkiler ve Yerel Yönetimlerde güncel sorunların tartışılmasıdır
Dersin İçeriği
Bu derste Mahalli İdare kavramı, tanımı ve niteliği. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim kavramları. Mahalli İdarelerin var oluş nedenleri. İdareler arası ilişkilerin düzenlenmesi. İdareler arası ilişkilerin düzenlenmesi. Merkezi yönetim Mahalli İdare arasında Gelir bölüşümü. Merkezi yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir bölüşümü. Türkiyede Mahalli İdareler. Türkiyede Mahalli İdareler. İl Özel İdareleri. Belediyeler. İller Bankası ve Mahalli İdareler. Mahalli İdarelerde Yeniden Yapılanma konuları incelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mahallî İdareler Ahmet Ulusoy, Tekin Akdemir
Notlar
Yerel Yönetimler Prof. Dr. Ramazan Şengül
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerel yönetimler felsefesini kavrar |
ÖÇ02 | Türkiye de yerel yönetim kuruluşlarını, görevlerini, işleyiş tarzını açıklar |
ÖÇ03 | Yerel yönetim sorunlarını açıklar ve çözümlerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Yaşadığı çevredeki yerel konulara duyarlılığı artar |
ÖÇ05 | Yerel Yönetim kavramını, doğasını ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve kamu hizmetlerine yakınlık politikasını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Merkezi Yönetim ve Mahalli İdare Gelirleri arasındaki dağıtım ilke ve yöntemlerini açıklar, |
ÖÇ07 | Türkiye'deki yerel yönetimlerin sorunlarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerel Yönetimlerin Varlık Nedenleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ekonomik Faktörler : Optimal Hizmet Alanı, Tiebout Analizi | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hukuksal Faktörler : Hizmet ve Görev bölüşümü, Federal-Üniter Sistemler | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Siyasal Faktörler : STK, Demokratikleşme | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkiyede Yerel Yönetim Sistemi Görevleri gelir ve Harcamaları | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İl Özel İdareleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İl Özel İdareleri 2 | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Köy Yönetimleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çarpık Kentleşme, İmar Sorunları ve Yerel Yönetimler | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Toplu Taşıma-Trafik ve Yerel Yönetimler | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Seçim Sistemleri-Yerel Seçimler ve Analizi | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | E-belediye: Kent Bilgi Sistemleri, Belediyelerde Teknoloji Kullanımı | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Genel Degerlendirme | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme 2 | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |