Genel Bilgi
Kod | İKT707 |
Ad | Doğal Kaynaklar Ekonomisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HARUN BAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğal kaynaklar ekonomisi konularının öğrencilere sistematik olarak aktarılması bu dersin temel amacıdır. Doğal kaynaklar, özellikle emtia piyasaları bağlamında çok büyük öneme sahiptir. Doğal kaynaklardan başta enerji ve kıymetli taş ve metaller olmak üzere bir bölümü ekonomik getirilerinin yüksekliği çerçevesinde iktisadi gelişme sürecinin de çok önemli bir parçasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste ekonomik getirileri bakımından doğal kaynaklar ile iktisadi gelişme süreci arası ilişkilerin karmaşık doğası üzerinde durulacaktır. Kaynak Talihsizliği (Resource Curse) başta gelmek üzere ilgili literatürün inceleme ve analizleri yapılacak ve bu konularda öğrencilerin bilgi birikimleri arttırılır iken aynı zamanda da orta ve ileri düzey çalışmalara yönelmeleri teşvik edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Başol, K. (2007). Doğal Kaynaklar Ekonomisi. İzmir.Hodge, I. (1995). Environmental Economics: Individual Incentives and Public Choices,Kaplan, A. (1999), Küresel çevre sorunları ve politikaları, Kazgan, Gülten (1988), Ekonomide Dışa Açık Büyüme,Kula, E. (1994), Economics of Natural Resources the Environment and Policies
Notlar
Kuralbayeva, K. Ve Diğ., (2001), “Is Kazakhstan Vulnerable to the Dutch Disease?”, ZEI Policy-Working Papers, No. 29 (B), University of Bonn.Lederman, D. And Maloney, W.F. (2007), Natural Resources: Neither Curse nor Destiny, A Copublication of Stanford University and World Bank.Mızrak, N.Y. (1999), “Hollanda Hastalığı: Makroekonomik Etkileri, Ülke Örnekleri ve Türkiye”, İktisat-İşletme ve Finans Dergisi, Agustos, s.52-63.Rosenberg, C. B. and Saavalainen, T. O. (1998), “How to Deal with Azerbaijan’s Oil Boom? Policy Strategies in a Resource-Rich Transition Economy”, IMF Working Paper No. 6.Ross, M.L. (1999), “The Political Economy of Resource Curse”, World Politics, Vol.51, pp.297-322. Sachs, J.D. ve Larrain, F.B. (1993), Macroeconomics in the Global Economy, Harvester Wheatsheaf, New York. Sachs, Jeffrey D., and Andrew M. Warner (1995), “Natural Resource Abundance and Economic Growth,” NBER Working Paper 5398, Cambridge, Massachusetts. World Trade Report 2010: Trade in Natural Resources, WTO 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal kaynaklar, emtia piyasalarının bireyler, şirketler ve devletler için neden önemli olduğunu öğrenir. |
ÖÇ02 | Gıdadan, hammaddeye ve enerjiye kadar uzanan özellikteki ürünleri ile bu ders ilgili öğrencilerin söz konusu edilen konulardaki bilgi ve analiz kabiliyetlerini arttıracaktır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler; doğal kaynakların türlerini ve özelliklerini daha iyi öğrenir. |
ÖÇ04 | Emtia piyasalarını, enerji ürünlerinin önemi ve piyasa yapılarını yakından anlar. |
ÖÇ05 | Bu ürünler üzerinden yaşanan finansallaşma ilişkilerini (borsalar ve vadeli teslim işlemleri başta gelmek üzere) öğrenir. |
ÖÇ06 | Öğrenciler doğal kaynakların ekonomik gelişme sürecindeki rollerini gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler özelinde öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğal Kaynakların Ekonomik Faaliyetler Açısından Önemi | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğal Kaynakların Sınıflandırılması | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğal Kaynakların Dağılımı | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğal Kaynaklar Arz ve Talebi | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğal Kaynaklar ve Enerji Kaynakları | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Doğal Kaynaklar ve Ekonomik Büyüme | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğal Kaynaklar ve Ekonomik Kalkınma | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğal Kaynaklar ve Kaynak Talihsizliği | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Doğal Kaynaklar ve Sanayileşme | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Doğal Kaynaklar ve Hollanda Hastalığı | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Doğal Kaynaklar ve Beşeri Sermaye | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Doğal Kaynaklar ve Sürdürülebilir Büyüme | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Doğal Kaynaklar ve Dış Ticaret | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Doğal Kaynaklar ve Teknolojik Değişim | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Doğal Kaynak Kullanımı ve Çevre İlişkileri | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |