Genel Bilgi
Kod | EKO705 |
Ad | Şehir Ekonomileri ve Gelişme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders temel olarak ekonomik teori ile pazar ekonomilerinde kentsel planlamanın amaçları ve işlevleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Fiziksel çevrede değer, değerin oluşumu, dağılımı; kent arazisi ve mülkiyet açısından değerin ölçülmesi; rant ilişkileri ve bu ilişkilere getirilen farklı yaklaşımlar ağırlıklı konuları oluşturmaktadır. Mülk piyasalarında değeri ve davranışı gözlemlemek açısından plan kararları, yatırım, gelişme, yenileme ve iyileştirme kararları; mülk piyasalarında davranışsal kalıplar; mülkiyet hakkı formları; rant kontrolü ve diğer kontrol araçları ana başlıklardan bazılarıdır.
Dersin İçeriği
Derste pazar ekonomilerinde kent arazisi ve mülkiyet ilişkileri, değer, değerin değişimi, rant ilişkileri ile planlama kararlarının bu bileşenlere ve süreçlere olan etkileri yanı sıra rant kontrolü üzerine bilgi birikimi oluşturmak, günümüz kentsel dinamiklerini bu çerçevede yorumlayabilme yetisi kazanmak amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri. Nobel Yayın.
Notlar
Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri. Nobel Yayın.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şehirde yürütülen ekonomik faaliyetlerin şehrin yapısına nasıl etki ettiği öğrenilir. |
ÖÇ02 | Kent ve bölge tanımları öğrenilir |
ÖÇ03 | Kentsel yoksulluk çeşitleri |
ÖÇ04 | Bölgesel kalkınma politikaları ve araçları hakkında bilgi sağlanır. |
ÖÇ05 | Bölgeler arası gelişmişlik farklılıkları hakkında bilgi sahibi olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunları tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunlara karşı uygulanan ekonomi politikalarını değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde eder. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik büyümenin belirleyicileri, işsizliğin nedenleri ve maliyetleri, küreselleşme ve ulusların birbirine ekonomik bağlılığı gibi ekonomik konularını açıklar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi bilim dalı ile ilgili akademik yazıları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şehirlerin tarihi gelişimi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Günümüzde şehircilik anlayışı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Şehir ekonomisinde üretim ilişkileri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Şehir ekonomisinde tüketim ilişkileri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Şehirlerde ölçek ekonomisi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Şehirlerin büyüme modelleri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Şehirlerin büyümesindeki ekonomik etkenler | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Bölümün Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şehirlerin idari yapıları ve gelişimi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tarihsel açıdan şehir idaresi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Şehirlerin gelişimi hakkında normatif yaklaşımlar | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Şehirlerde altyapı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Şehirlerde dijital altyapı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Şehirlerin gelişimi açısından merkezi hükümetlerin yaklaşımları | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Değerlendirme ve Sonuç | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Bölümlerin Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Bölümlerin Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |