Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT831 |
Ad | İleri Ekonometri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste iktisadi ilişkilerin ekonometrik yöntemlerle modellenmesi, bilgisayar programıyla uygulanması ve bu modellerin yorumlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste DF ve ADF durağanlık testleri, Engle-Granger ve Johansen eşbütünleşme testleri, VEC modelinin tahmini, ARIMA modellerinin tahmini, VAR modelinin tahmini konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2012). Temel ekonometri (Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Notlar
Wooldridge, J. M. (2019). Ekonometriye giriş-Modern yaklaşım (E. Ç. Akay, Çev.). Nobel Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometri kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | İktisat alt yapısı ile iktisadi modeller oluşturur. |
ÖÇ03 | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller. |
ÖÇ04 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder. |
ÖÇ05 | Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar. |
ÖÇ06 | Ekonometri, istatistik ve yöneylem alanları ile ilgili bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar programlama dilini kullanır. |
ÖÇ07 | Bütünleşme ve eşbütünleşme arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ08 | Makroekonomik ve finansal verilere ilişkin temel ekonometrik teknikleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | AR modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | MA modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | ARMA modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | ARIMA modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | VAR modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | ARCH modeli tahmini | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
7 | Ara sınavdan önce gözden geçirme | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | DF birim kök testi | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | ADF birim kök testi | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | ADF birim kök testi-2 | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Engle-Granger eşbütünleşme testi | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Engle-Granger eşbütünleşme testi-1 | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
14 | Johansen eşbütünleşme testi | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
15 | Johansen eşbütünleşme testi-1 | Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |