Genel Bilgi
Kod | EKMS301 |
Ad | İktisadi İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, iktisadi araştırmalara ilişkin veri tabanlarından Türkiye ekonomisi bazında toplanacak serilerin uygun istatistiksel yöntemlerle analiz edilerek istatistiğin iktisat alanındaki yerinin uygulamalı olarak gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Veri kaynakları; Merkez Bankası ve OECD öncü göstergeleri; trend analizi; endeks çeşitleri (dış ticaret endeksleri, fiyat endeksleri, tüketici güven endeksi, sektörel güven endeksleri); çeşitli istatistikler (yapı izin, konut satış ve konut fiyat istatistikleri gibi); verilerin okunması; enflasyon hesabı ve düzeltmeler; gayri safi yurt içi hasılanın bazı yapısal özellikleri; ekonomideki dalgalanmalar; Kitchin, Kuznets, Kondratieff çevrimleri; mali ve parasal istatistikler; risk ve ölçülmesi temel konulardır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Clayton, G., Giesbrecht, M. G., ve Guo, F. (2010). A guide to everyday economic statistics. 7. Baskı, McGraw-Hill Higher Education.
Notlar
Yamarone, R. (2012). The trader's guide to key economic indicators. John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplanan verilere uygun istatistiksel yöntemleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Ekonomik verileri insan davranışları ve ekonomik yapının temelleriyle ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | İktisadi ve sosyal istatistiklerin kullanım alanlarını ayırt eder. |
ÖÇ04 | İktisatta geniş kapsamda kullanılan olasılık modellerini ve uygun istatistiksel analizleri doğru bir şekilde uygular. |
ÖÇ05 | Tanımlayıcı istatistikleri hesaplar. |
ÖÇ06 | Ekonomik konjonktürü doğru şekilde yorumlar. |
ÖÇ07 | İktisadi istatistikleri ve endeksleri hesaplar. |
ÖÇ08 | Tanımlayıcı istatistiklerin gösterilmesi için grafiksel ve sayısal yöntemleri kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi araştırmalardaki veri çeşitleri , göstergeler, değişken ve grafik türleri, temel istatistiksel kavramlar | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Pratik, teorik ve muhasebe yaklaşımları ile veri okuma yöntemleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Endeks kavramı, çeşitleri (basit ve bileşik endeksler; Laspeyres, Paasche ve Fisher endeksleri); endekslerde tartılandırma ve yorumları | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İstihdam, tüketici kredileri, tüketici güven endeksi ve tüketim harcamaları ile tüketim yönünden ekonomiyi izleme veri seti ve yöntemleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Talep-arz üretim yönünden ekonomik gelişmeleri izleme yöntemleri; sektörel beklenti-güven endeksleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Enflasyon ve fiyat endeksleri yorumları; milli gelirin bazı yapısal özellikleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ekonomideki dalgalanmalar (Kitchin çevrimleri, Juglar eğrileri, Kuznets ve Kondratieff çevrimleri); öncü, eş zamanlı ve gecikmeli göstergeler | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Türkiye'de uygulanan dış ticaret ve sanayi istatistikleri; mali ve parasal istatistikler | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Risk kavramı ve ölçümü; finansal tabloların yorumlanması | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Borsa ve Kalkınma endeksleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ekonominin izlenmesi ve fiyatlar; tüketici fiyatları I-Endeksi | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Döviz kuru piyasası ve dış kaynak girişi; OECD ve Merkez Bankası öncü göstergeler endeksleri | İlgili Okuma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Regresyon ve trend analizinin iktisadi uygulamaları | İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Zaman serileri yöntemlerine ilişkin bazı analizler | İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |