İKT811 Dış Ticaret ve Sanayileşme

10 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İKT811
Ad Dış Ticaret ve Sanayileşme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HARUN BAL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HARUN BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dış Ticaret ve Sanayileşme Stratejileri konuları teori, politika ve uygulamalar çerçevesinde öğrencilere aktarılmaya çalışılacaktır. Araştırma eksenli olarak işlenilmesi hedeflenen bu derste öğrencilerin Dış Ticaret ve Sanayileşme konularının birbirlerini tamamlayan özellikleri üzerinde özellikle odaklanılması hedeflenmektedir. Bu derste ilgili literatürün inceleme ve analizleri yapılacak ve bu konularda öğrencilerin bilgi birikimleri arttırılır iken aynı zamanda da orta ve ileri düzey çalışmalara yönelmeleri teşvik edilecektir. Ders kapsamında öğrencilerin ülke spesifik bir araştırma makalesi yazmaları ve bu çalışmayı ilgili platformlara taşıması da hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

“Dış Ticaret ve Sanayileşme” dersi, İktisat Doktora programı dersleri arasında Uluslararası İktisat konularında uzmanlaşmak isteyen öğrencilere ilgili konular ve içeriğinin sistematik olarak aktarılmasını hedefleyen bir derstir.

Dersin Ön Koşulu

İktisat Doktora programı derslerinin ilk yarıyılının tamamlanmış olması ve temel kantitatif becerilere sahip olunması beklenilmektedir.

Kaynaklar

Backer K. D. ve Miroudot, S. (2013). Küresel Değer Zincirlerinin Haritalandırılması. Ticaret Komitesi Çalışma Grubu, OECD Ticaret Politikası Belgeleri

Notlar

Hill. Balassa, B. (1979). Karşılaştırmalı Üstünlüklere Aşamalı Bir Yaklaşım. I. Adelman icinde, Economic Growth and Resources. Fifth Congress of the International Economic Association, Londra: Macmillan, 4, 121-156. Balassa, B. (1986). İmal Edilmiş Mallarda Karşılaştırmalı Üstünlük: Bir Yeniden Değerlendirme. The Review of Economics and Statistics. Balassa, B. (1991). Pasifik Bölgesi Gelişmekte Olan Ülkelerinde Ekonomi Politikaları. New York: New York Üniversitesi Yayınları. Krugman, P. R. (1994c). Asya Mucizesi Efsanesi. Foreign Affairs. Krugman, P. R. (1995). Büyüyen Dünya Ticareti: Nedenler ve Sonuçlar. Krugman, P. R. (1996). Rekabet Edebilirlik Tartışmasını Anlamlandırmak. Rodrik, D. (2004). Gelişmekte Olan Dünyada Büyüme Politikalarını Yeniden Düşünmek.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dış Ticaret ve Sanayileşme tanımını öğrenir.
ÖÇ02 Dış Ticaret ve Sanayileşme türlerini öğrenir.
ÖÇ03 Kantitatif teknikleri kullanabilir.
ÖÇ04 Ders kapsamında öğrencilerin ülke spesifik bir araştırma makalesi yazabilir.
ÖÇ05 Sanayileşme süreci ve Stratejilerini öğrenir.
ÖÇ06 Gelişmiş ülkelerdeki Sanayileşme Politikaları hakkında bilgileri öğrenir.
ÖÇ07 Döviz Kuru politikaları ve sanayileşme ilişkisini kurabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve giriş Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İktisat teorisi ve büyüme stratejisi Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Dış Ticaret Politikaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sanayileşme süreci ve Stratejiler Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kaldor / Vernon Yasaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İthal İkamesine Yönelik Sanayileşme Stratejisi Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İhracata Yönelik Sanayileşme Stratejisi Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gelişmiş ülkelerde Sanayileşme Politikaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Uzak Doğu Ülkeleri ve Sanayileşme Stratejileri Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Gelişmekte olan ülkelerde Dış Ticaret Politikaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Gelişmekte olan ülkelerde Sanayileşme Politikaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sanayileşme doğal kaynaklar paradoksu Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Döviz Kuru politikaları ve sanayileşme ilişkisi Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Dış Ticaret Hadleri tartışmaları Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Türkiye Ekonomisi ve Dış Ticaret – Sanayileşme Politikaları. Kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl sonu sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 12 168
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 262
Toplam İş Yükü / 25 (s) 10,48
AKTS 10 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 11:38