Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT811 |
Ad | Dış Ticaret ve Sanayileşme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HARUN BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HARUN BAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HARUN BAL (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dış Ticaret ve Sanayileşme Stratejileri konuları teori, politika ve uygulamalar çerçevesinde öğrencilere aktarılmaya çalışılacaktır. Araştırma eksenli olarak işlenilmesi hedeflenen bu derste öğrencilerin Dış Ticaret ve Sanayileşme konularının birbirlerini tamamlayan özellikleri üzerinde özellikle odaklanılması hedeflenmektedir. Bu derste ilgili literatürün inceleme ve analizleri yapılacak ve bu konularda öğrencilerin bilgi birikimleri arttırılır iken aynı zamanda da orta ve ileri düzey çalışmalara yönelmeleri teşvik edilecektir. Ders kapsamında öğrencilerin ülke spesifik bir araştırma makalesi yazmaları ve bu çalışmayı ilgili platformlara taşıması da hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
“Dış Ticaret ve Sanayileşme” dersi, İktisat Doktora programı dersleri arasında Uluslararası İktisat konularında uzmanlaşmak isteyen öğrencilere ilgili konular ve içeriğinin sistematik olarak aktarılmasını hedefleyen bir derstir.
Dersin Ön Koşulu
İktisat Doktora programı derslerinin ilk yarıyılının tamamlanmış olması ve temel kantitatif becerilere sahip olunması beklenilmektedir.
Kaynaklar
Backer K. D. ve Miroudot, S. (2013). Küresel Değer Zincirlerinin Haritalandırılması. Ticaret Komitesi Çalışma Grubu, OECD Ticaret Politikası Belgeleri
Notlar
Hill. Balassa, B. (1979). Karşılaştırmalı Üstünlüklere Aşamalı Bir Yaklaşım. I. Adelman icinde, Economic Growth and Resources. Fifth Congress of the International Economic Association, Londra: Macmillan, 4, 121-156. Balassa, B. (1986). İmal Edilmiş Mallarda Karşılaştırmalı Üstünlük: Bir Yeniden Değerlendirme. The Review of Economics and Statistics. Balassa, B. (1991). Pasifik Bölgesi Gelişmekte Olan Ülkelerinde Ekonomi Politikaları. New York: New York Üniversitesi Yayınları. Krugman, P. R. (1994c). Asya Mucizesi Efsanesi. Foreign Affairs. Krugman, P. R. (1995). Büyüyen Dünya Ticareti: Nedenler ve Sonuçlar. Krugman, P. R. (1996). Rekabet Edebilirlik Tartışmasını Anlamlandırmak. Rodrik, D. (2004). Gelişmekte Olan Dünyada Büyüme Politikalarını Yeniden Düşünmek.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dış Ticaret ve Sanayileşme tanımını açıklar. |
ÖÇ02 | Dış Ticaret ve Sanayileşme türlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kantitatif teknikleri kullanır.. |
ÖÇ04 | Ülke spesifik bir araştırma makalesi yazar. |
ÖÇ05 | Sanayileşme süreci ve Stratejilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Gelişmiş ülkelerdeki Sanayileşme Politikaları hakkında bilgileri açıklar. |
ÖÇ07 | Döviz Kuru politikaları ve sanayileşme ilişkisini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve giriş | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İktisat teorisi ve büyüme stratejisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dış Ticaret Politikaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sanayileşme süreci ve Stratejiler | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaldor / Vernon Yasaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İthal İkamesine Yönelik Sanayileşme Stratejisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İhracata Yönelik Sanayileşme Stratejisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Gelişmiş ülkelerde Sanayileşme Politikaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uzak Doğu Ülkeleri ve Sanayileşme Stratejileri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gelişmekte olan ülkelerde Dış Ticaret Politikaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gelişmekte olan ülkelerde Sanayileşme Politikaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sanayileşme doğal kaynaklar paradoksu | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Döviz Kuru politikaları ve sanayileşme ilişkisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dış Ticaret Hadleri tartışmaları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 12 | 168 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 262 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,48 | ||
AKTS | 10 AKTS |