Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT838 |
Ad | İktisat Teorisinin Gelişim Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH CİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı iktisadın bilim olma sürecine katkı sağlayan düşünürleri, bu düşünürlerin temsil ettikleri düşünce okullarını tarihsel perspektifden açıklamaktır.
Dersin İçeriği
İktisat Teorisinin Doğuşu ve İlk Düşünceler, Antik ve Orta Çağ’da İktisadi Düşünceler, Merkantilizm ve Ekonomik Politikaları, Fizyokrasi ve Tarımsal Ekonomiye Bakış, Klasik İktisat Teorisi, Adam Smith ve Görünmez El Teorisi, David Ricardo ve Karşılaştırmalı Üstünlükler, Malthus’un Nüfus Teorisi, John Stuart Mill ve Politik Ekonomi, Marxist İktisat ve Eleştirel Yaklaşım, Karl Marx ve Artı Değer Teorisi, Kapitalizm Eleştirisi ve Tarihsel Materyalizm, Sosyalist Planlama Yaklaşımları, Neoklasik İktisat ve Marjinalist Devrim, William Jevons, Carl Menger ve Leon Walras’ın Katkıları, Marjinal Fayda Teorisi ve Fiyatlandırma Mekanizması, Piyasa Dengesi ve Genel Denge Teorisi, Keynesyen İktisat ve Makroekonomik Devrim, John Maynard Keynes ve Toplam Talep Analizi, Para Politikası ve Maliye Politikası İlişkisi Keynesyen Devrimin Politika Çıktıları, Monetarizm ve Chicago Okulu, Milton Friedman ve Para Arzının Önemi, Enflasyon, İşsizlik ve Phillips Eğrisi Tartışmaları, Serbest Piyasa ve Devletin Rolü, Yeni Klasik ve Yeni Keynesyen İktisat, Rasyonel,Beklentiler Devrimi (Lucas, Sargent), Reel İş Döngüsü Teorisi (Prescott, Kydland), Yeni Keynesyen Model ve Mikro Temeller, Kalkınma ve Kurumsal İktisat, Joseph Schumpeter ve Yaratıcı Yıkım, Douglass North ve Kurumların Rolü, Kalkınma İktisadında Yeni Perspektifler, Davranışsal İktisat ve Psikoloji Temelli Modeller, Herbert Simon ve Sınırlı Rasyonalite, Daniel Kahneman ve Davranışsal Karar Teorisi, Davranışsal Finans ve Bireysel Yatırımcı Psikolojisi, Günümüz İktisadi Düşüncesi ve Yeni Tartışmalar, Post-Keynesyen, Feminist ve Ekolojik İktisat, Küreselleşme ve Modern Makroekonomik Teoriler Krizler, Büyük Veri ve Yeni İktisadi Yaklaşımlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
E. K. Hunt, Mark Lautzenheiser, İktisadi Düşünce Tarihi
Notlar
E. K. Hunt, Mark Lautzenheiser, İktisadi Düşünce Tarihi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İktisat teorisinin farklı dönemlerde nasıl geliştiğini ve değiştiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Klasik, Keynesyen, Marksist, Monetarist ve Davranışsal İktisat gibi temel iktisadi okulları ve yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ03 | Adam Smith, Karl Marx, John Maynard Keynes, Milton Friedman ve diğer önemli iktisatçıların katkılarını açıklar. |
ÖÇ04 | Tarihsel teorilerin modern ekonomik politikalar üzerindeki etkilerini açıklar |
ÖÇ05 | Büyük Buhran, 2008 Küresel Finans Krizi gibi olaylar farklı iktisadi yaklaşımlar çerçevesini açıklar. |
ÖÇ06 | Kullanılan ekonomik modellerin ortaya çıktığı tarihsel koşulları açıklar. |
ÖÇ07 | Ekonomi ile sosyoloji, siyaset bilimi ve psikoloji arasındaki ilişkileri açıklar. |
ÖÇ08 | Farklı iktisadi okulların güçlü ve zayıf yönleri karşılaştırmalı olarak açıklar. |
ÖÇ09 | Post-Keynesyen, Davranışsal ve Ekolojik İktisat yaklaşımları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyalist Düşünceler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Neo-klasik İktisat ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Neo-klasik İktisat (Devam) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Keynes İktisadı ve Keynescilik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Keynezyen İktisat ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,08 | ||
AKTS | 8 AKTS |