Genel Bilgi
Kod | MIM235 |
Ad | Yapı Malzemesi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TOLGA UZUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TOLGA UZUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı mimarlık bölümü öğrencilerinin yapı malzemesi ve bileşenleri özelinde, metaller, polimerler ve ahşap malzeme, bağlayıcı malzemeler, çimento ve agrega, beton ve seramik konularındaki bilgilerinin ve beton karışım hesapları konusundaki becerilerinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde yapılarda kullanılan malzemelerden, metaller, polimerler ve ahşap, bağlayıcı maddeler, beton agregaları ve çimentolar hakkında bilgiler yer almaktadır. Ayrıca, yap inşaatlarında en çok karşılaşılan malzeme olan beton konusu kapsamlı olarak ele alınarak betonda aranan özelikler, dış etkilere dayanıklılık, beton karışım hesapları, rötre, sertleşmiş beton özellikleri, beton katkı maddeleri, beton üretim işleri, istatistik kalite denetimi, özel betonlar, seramik ve kagir konuları açıklanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İsmail Hakkı Çağatay, Yapı Malzemeleri, Ders Notları. Bekir Postacıoğlu, Beton, Cilt 1. Bağlayıcı Maddeler, Teknik Kitaplar Yayınevi, 1986. Bekir Postacıoğlu, Beton, Cilt 2. Agregalar, Beton, Teknik Kitaplar Yayınevi, 1986. Turhan Y. Erdoğan, Beton, Metu Press, 2003. Turhan Y. Erdoğan, Betonu Oluşturan Malzemeler, Çimentolar, Türkiye Hazır Beton Birliği, 1995.
Notlar
Yapı Malzemesi 1 Osman Simsek Mayıs 2021 yapı malzemesi katalogları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapılarda kullanılan metalleri bilir. |
ÖÇ02 | Yapılarda kullanılan polimer ve ahşap malzemeleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Bağlayıcı maddeler, çimento ve agregaları anlatır. |
ÖÇ04 | Betonu tanımlar/karışım hesaplarını yapar. |
ÖÇ05 | Özel betonların kullanım alanlarını öğrenir. |
ÖÇ06 | Seramik yapı malzemelerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Seramik yapı malzemelerinin kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Rötre ve sertleşmiş beton özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Metaller | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Polimerler ve Ahşap | Polimerler ve Ahşap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bağlayıcı Maddeler ve Çimento 1 | Bağlayıcı Maddeler ve Çimento | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bağlayıcı Maddeler ve Çimento2 | Bağlayıcı Maddeler ve Çimento | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Agregalar1 | Agregalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Agregalar2 | Agregalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Agregalar3 | Agregalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Önceki konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beton karışım hesapları | Beton karışım hesapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Rötre, Sertleşmiş Beton Özellikleri | Rötre, Sertleşmiş Beton Özellikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Katkı Maddeleri, Beton Üretim İşleri, İstatistik Kalite Denetimi | Katkı Maddeleri, Beton Üretim İşleri, İstatistik Kalite Denetimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Özel Betonlar, Seramik ve Kagir1 | Özel Betonlar, Seramik ve Kagir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Özel Betonlar, Seramik ve Kagir2 | Özel Betonlar, Seramik ve Kagir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Seminer | Seminer | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Laboratuvar | Laboratuvar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |