Genel Bilgi
Kod | MIM275 |
Ad | Statik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı düzlem sistemlerde çeşitli kuvvetlerin bileşke ve moment hesabını yapabilme, denge denklemlerini kullanarak problem çözebilme, mesnet tepkisi ve ağırlık merkezinin yerini hesaplayabilme ve düzlem kafes sistemlerin özelliklerini öğrenerek çubuk kuvvetlerini hesaplayabilme becerilerinin kazandırılmasıdır
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında düzlem kuvvet sistemlerinde bileşke, kuvvet çifti ve moment, denge şartları, taşıyıcı sistemlerde mesnet tepkilerinin hesabı, yayılı yükler ve ağırlık merkezi hesabı ve düzlem kafes sistemler ve bu sistemlerin çubuk kuvvetlerinin hesaplanması konularında bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Mühendislik Mekaniği Statik, R.C. Hibbeler Mühendisler için Mekanik Statik, Mehmet H.Omurtag
Notlar
Statik Çözümlü Problemler, Mehmet H. Omurtag
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düzlemde bir noktada kesişen kuvvetlerin bileşkesini bulur |
ÖÇ02 | Düzlemde verilmiş çeşitli kuvvetlerin istenen bir noktaya göre moment hesabını yapar |
ÖÇ03 | Düzlem sistemlerde rijit cisimlerin denge denklemlerini kullanarak problem çözer |
ÖÇ04 | Basit taşıyıcı sistemlerin mesnet tepkilerini hesaplar |
ÖÇ05 | Taşıyıcı sistemlerin çeşitli hesaplamalarında yayılı yük kavramını kullanır |
ÖÇ06 | İki boyutlu bileşik cisimlerin ağırlık merkezlerinin yerini hesaplar |
ÖÇ07 | Düzlem kafes sistemlerin çubuk kuvvetlerini hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekaniğin tanımı, temel kavramlar, idealleştirmeler, birim sistemi | önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düzlemde bir noktada kesişen kuvvet sistemlerinde bileşke kuvvet-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Düzlemde bir noktada kesişen kuvvet sistemlerinde bileşke kuvvet-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Kuvvet çifti ve moment-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kuvvet çifti ve moment-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Düzlem sistemlerde rijit cisimlerin denge şartları-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Düzlem sistemlerde rijit cisimlerin denge şartları-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Geçmiş haftaların ders notlarının tekrarı ve farklı kaynaklardan problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taşıyıcı Sistemler ve Mesnet Tepkileri-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Taşıyıcı Sistemler ve Mesnet Tepkileri-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Yayılı Yükler | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Ağırlık Merkezleri | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Düzlem Kafes sistemler-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Düzlem Kafes sistemler-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Örnek uygulamalar | Farklı kaynaklardan örnek problem hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş haftaların ders notlarının tekrarı ve farklı kaynaklardan problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş haftaların ders notlarının tekrarı ve farklı kaynaklardan problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |