Genel Bilgi
Kod | MIM227 |
Ad | Görsel Okur Yazarlık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı görsel okuryazarlık kavramını öğrenme, görsellere farklı bir gözle bakma, görsellerin okunması ve görseller hakkında yazılması sürecini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders, görsel okur-yazarlığın tarihini, resim, grafik, fotoğraf, sinema ve mimari gibi sanat ürünlerinin okunmasını ve bunlar hakkında yazılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
dersin önkoşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Visual Literacy: A Conceptual Approach to Graphic Problem Solving, Judith Wilde, Richard Wilde A Primer of Visual Literacy, Donis A Dondis Visual Literacy, James Elkins, Routledge Book Görsel Okuryazarlık, Ahmet Akkaya, Asos yayınevi Dijital Çağda Okuryazarlık, Kemal İnal
Notlar
Ders notları, Video ve saha gezilerindeki eskiz deneyimleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimini tanımlar. |
ÖÇ02 | Görsel okuryazarlık ile ilgili kavramları listeler. |
ÖÇ03 | Sanatsal tasarım elemanlarını ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ04 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturur. |
ÖÇ05 | Konuya ve amaca uygun materyal seçer/kullanır. |
ÖÇ06 | Görselleri yorumlar ve görseller hakkında metin oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Farklı okuryazarlık türlerinin incelenmesi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Görsel algı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | önceki konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sanatsal tasarım elemanları. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sanatsal tasarım ilkeleri. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Görselleri okuma/yorumlama. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Görselleri okuma/yorumlama 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Görseller hakkında metin oluşturma. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma 1 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 3 | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | dönem içi konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |