Genel Bilgi
Kod | MIM226 |
Ad | Mukavemet |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; mimarlık bölümü öğrencilerine basit yapı elemanlarının kesit tesirlerini hesaplama yeteneği, kuvvet-yerdeğiştirme ve gerilme-şekil değiştirme ilişkilerini belirleme bilgisi, basit sistemleri güvenlik gerilmelerine göre boyutlandırma yeteneği, yüzeysel şekillerin ağırlık merkezlerinin ve atalet momentlerinin hesaplanması ile ilgili bilgiler kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Bu ders; düzlemi içinde yüklü çubuklarda kesit tesirleri ve bu tesirlere ait diyagramların çizilmesi, eksenel yüklemeye maruz çubuklarda normal kuvvet ve şekil değiştirme, statik moment ve atalet momenti, kafes sistemler ve basit eğilme konularından oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Mukavemet Cilt I, Mehmet H. Omurtag, Cisimlerin Mukavemeti, Beer and Johnston
Notlar
Mukavemet Problemleri Cilt:1, Mehmet Bakioğlu, Necla Kadıoğlu, Hasan Engin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Basit yapı sistemlerinde kesit tesirlerini saptar |
ÖÇ02 | Eksenel kuvvet etkisindeki elemanlarda gerilme analizi yapar |
ÖÇ03 | Eksenel kuvvet altında birim şekil değiştirmeleri hesaplar |
ÖÇ04 | Eksenel kuvvet etkisi altındaki çubukları güvenlik gerilmelerine göre boyutlandırır |
ÖÇ05 | Basit ve bileşik şekillerin ağırlık merkezlerinin yerini bulur |
ÖÇ06 | Basit ve bileşik cisimlerin atalet momentlerini hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mukavemetin temel prensipleri, Elastik, plastik malzemeler, Hooke cismi | önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düzlemi içinde yüklü çubuklarda kesit tesirleri | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kesit Tesiri diyagramlarının çizilmesi-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kesit Tesiri diyagramlarının çizilmesi-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Gerilme analizi, tek eksenli gerilme hali | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Eksenel yükleme ve normal kuvvet | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Eksenel yüklemeye maruz çubukta şekil değiştirme | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Statik moment ve ağırlık merkezi | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma ve problem çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Atalet momentleri | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Çok parçalı şekillerin atalet momentlerinin bulunması-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Çok parçalı şekillerin atalet momentlerinin bulunması-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Kafes sistemler-1 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kafes sistemler-2 | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Basit eğilme | Ders materyallerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş haftaların ders notlarına çalışma ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |