Genel Bilgi
Kod | MIM230 |
Ad | Bina Bilgisi III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR ERMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çevre kavramı ve çevrenin bileşenlerini tanımlamak. Yapılaşmış çevrede çevre insan davranış ilişkisini anlamak ve yorumlamak. Kültür ve mekan ilişkisi bağlamında çevrenin biçimlenişini tartışmak.
Dersin İçeriği
Çevre kavramı, insan davranışı, kültür, çevrenin bileşenleri, insan-çevre-davranış ilişkisi, çevre psikolojisi, kentsel mekan tasarımına giriş, tasarımda çevresel faktörler, modeller ve yaklaşımlar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gür, Ş. Ö. 2000, Doğu Karadeniz Örneğinde Konut Kültürü, YEM. Çakın, Ş. 1998, Mimari Tasarım, İnsan ve Çevre, Özel Matbaası. Arcan, E. F., Evci, F., 1992 Mimari Tasarıma Yaklaşım 1 Bina Bilgisi Çalışmaları, İki K. Yayın. Gür, Ş. Ö. 1996, Mekan Örgütlenmesi, Trabzon, Gür Yayıncılık.
Notlar
farklı kapsamlarda mimari proje ve yapı örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre kavramını mimari bakış açısıyla tartışır. |
ÖÇ02 | Çevrenin bileşenlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Mimari tasarımda etkin olan çevresel faktörleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Yapılı çevrenin biçimlenmesinde kültürün etkisini yorumlar. |
ÖÇ05 | Bina-kentsel çevre ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Örnek yapılaşmış alanlarda insan-çevre-kültür ilişkisinin etkisini yorumlar. |
ÖÇ07 | Mimari mekan kavramını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin sunulması ve tanışma | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevre kavramının tanımlanması | Çevre kavramı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çevrenin bileşenlerinin tanımlanması | Çevrenin bileşenleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İnsanın etkileşim içinde bulunduğu çevre düzeylerinin anlatımı | Çevre düzeyleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Fiziksel çevrede insan davranışının ortaya çıkışı 1 | İnsan davranışı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Fiziksel çevrede insan davranışının ortaya çıkışını tartışma 2 | Çevre ve İnsan davranışı ilişkisi hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tasarımda çevre etkenlerinin tanımlanması | Tasarımı etkileyen çevresel faktörlerin araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasarımda çevre etkenlerinin değerlendirilmesi, modeller, yaklaşımar | Tasarımı etkileyen çevresel faktörlerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Mekan kavramı, mekansal düzeyler ve kentsel mekan kavramına giriş | Mekan ve kentsel mekan kavramının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kentsel dış mekanı belirleyen nitelikler 1 | Kentsel dış mekan kavramı üzerine araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kentsel dış mekanı belirleyen nitelikler 2 | Kentsel dış mekan kavramı üzerine araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bina kentsel çevre ilişkisinin analizi | Kentsel çevre konusunda araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İnsan çevre davranış ilişkisinin analizi | Çevre davranış ilişkisi konulu araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |