Genel Bilgi
Kod | MIM232 |
Ad | Yapı Elemanları II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, doğrama, düşey sirkülasyon elemanları ve çatı gibi yapı elemanlarını hakkında temel bilgileri sunarak, tasarım ve uygulama projesi yapabilecek düzeyde temel bilgilerle yapı elemanlarını tanımlama/detaylarını çözümleme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, doğramalar (penceler ve kapılar), düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar hakkında teorik ve uygulamalı bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
-Güncel ders notları, -Erkin, E., Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, 2014., -Toydemir, N., Bulut, Ü., Çatılar, Yapı Yayın, 2006., -Mcleod, V., Çağdaş Konut Mimarisinde Detaylar, İstanbul, YEM Yayınları, 2008.
Notlar
Yapı ve yapımla ilgili olan standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğramalarda kullanılan malzemelerin (ahşap, plastik, metal) özelliklerini öğrenir, fiziksel koşullara göre davranışlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Düşey sirkülasyon araçlarının (merdiven, asansör, rampa) teknik özelliklerini tanımlar, mimari proje üzerindeki yerlerini doğru belirtir, planlama ve ilgili hesaplarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Her türlü merdiven dengeleme yöntemini uygular, konstrüksiyonlarını tanımlar ve ayırt eder. |
ÖÇ04 | Çatı konstüksiyonlarının özellikleri bilir ve bunları çizim yolu ile ifade eder, çatı sudan arınım planlarını çizer. |
ÖÇ05 | Çatı örtü malzemelerine göre konstrüksiyonu ve ilgili detayları ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, kapıların sınıflandırılması ve özelliklerine genel giriş | Dersi tanıma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Pencerelerin sınıflandırılması ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Merdivenler | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Merdiven Dengeleme | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Rampa, yürüyen merdiven, asansör | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Çatıların sınıflandırılması ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Çatı örtüleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çift kollu merdiven uygulaması-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Çift kollu merdiven uygulaması- 2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Merdiven Dengeleme uygulaması (Orantılı Bölme Yöntemi)-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Merdiven Dengeleme uygulaması (Flight Line)-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Çatılarda Sudan Arınım Uygulamasının Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Çatı Konstrüksiyonu Plan Çizimi-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çatı Konstrüksiyonu Kesit ve Detay Çizimi-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,48 | ||
AKTS | 4 AKTS |