MIM286 Fiziksel Çevre Denetimi I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM286
Ad Fiziksel Çevre Denetimi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, sürdürülebilirlik çerçevesinde iklimsel verileri denetleyerek, gürültü denetiminin temel ilkeleri, ısısal konfor açısından yapı kabuğunda alınacak önlemlerle kullanıcı konforu konularında temel bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında fiziksel çevrenin tanımı, kullanıcı konfor koşulları, temel akustik bilgiler, gürültü denetimi, ısısal konfor koşulları, saydam alanlar, malzemelerin ısıl özellikleri, yapıdaki saydam alanlar konularında bilgilere yer verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok.

Kaynaklar

-Güncel ders notları, -Acoustics and Noise Control, B.J. Smith, R.J. Peters, S. Owen- Ed. Longman, Givoni B., -Man Climate and Architecture, Applied Science, Publishers Ltd., London, - Egan M. David, Concepts in Thermal Comfort, 1975, Prentice Hall Inc., New Jersey

Notlar

Konfor koşulları (aydınlatma, akustik, ısı, nem vb.) ile ilgili yürürlükte olan ilgili standart ve yönetmelikler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fiziksel çevrenin, sürdürülebilir yapı tasarımındaki önemini öğrenir.
ÖÇ02 Fiziksel çevreyi oluşturan öğeleri öğrenir, konfor koşullarını tanımlar.
ÖÇ03 Temel mimari akustik terimlerini öğrenir, tasarımdaki gürültü denetimi sürecindeki sorunlara çözüm üretir.
ÖÇ04 Kullanıcı konfor koşullarına yönelik standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ05 Tasarımda ısısal ve işitsel konfora yönelik olarak çözüm önerileri üretir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersi tanıtma, fiziksel Çevre Denetimine giriş İklimle dengeli yapı-çevre kavram ve önemi Getting to know the lecture Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fiziksel çevre öğeleri ve konfor koşulları Konu ile ilgili literatür araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Temek akustik terimleri Konu ile ilgili literatür araştrması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yapılarda gürültü denetimi, gürültü denetim ilkeleri Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Gürültü denetimi hakkında yürürlükte olan yönetmelik ve standartlar Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Sesin geçmesi, iletimi, yayılması ve akustik hesaplar Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Ses yalıtım malzemeleri ve özellikleri Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav İlgili ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Isı köprüsü ve detay çözümleri Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Isının geçme yöntemleri ve ısısal konfor Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Yapı kabuğu ve saydam alanlar Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Yapı yerleşimi ve güneş denetim yöntemleri Konu ile ilgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Rüzgar denetimi, yararl-korunma Konu ile ilgili yayınları çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yapı çevresinde rüzgâr ve doğal havalandırma Konu ile ilgili yayınları çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Yapı kabuğunda ısı-nem geçişinin incelenmesi. TS 825 Isı Yalıtım Yönetmeliğinin hesap yöntemine ilişkin uygulama. Konu ile ilgili yayınları çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.07.2024 10:55