Genel Bilgi
Kod | MIM244 |
Ad | Mimari Aydınlatma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, aydınlatma konusunda verilen temel bilgileri kullanarak enerji etkin aydınlatma tasarımı oluşturma ve detaylarını çözümleme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında aydınlatma tasarımı, Aydınlatma-Mimarlık ilişkisi, ışığın yansıması ve geçmesi ile ilgili olaylar, ışık kaynakları, lambalar ve aydınlatma aygıtları, aydınlığın niteliği, yapay aydınlatmada enerji tüketimi, değişik işlevli hacimlerde yapay aydınlatma tasarım düzenleri konuları hakkında bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Güncel ders notları, TS EN 12464 Işık ve ışıklandırma, Illuminating Engineering Society of North America, Lighting Handbook, Reference and Application, New York, CIBSE Lighting Guide, DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları
Notlar
Aydınlatma ilgili yürürlükte olan ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aydınlatma konusunda verilen temel bilgileri kullanarak, farklı yapı türleri için aydınlatma tasarımı yapabilme becerisini kazanır. |
ÖÇ02 | Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlayarak sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında önemli olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | Enerjiyi etkin kullanan sürdürülebilir aydınlatma tasarımı yapma becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Bilgisayar destekli aydınlatma tasarımı yapma becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği konusunda bilgilendirme, aydınlatma tasarımı ve mimarlık ilişkisi | Dersi tanıma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Işık tayfı, gözün duyarlılığı, ışık akısı kavramlarının açıklanması ve örnekler | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Işığın yansıma, yutulma ve geçmesi olayları, renkli ve renksiz yüzeylerin ışığı yansıtma ve geçirmesine örnekler, örnek gereçler | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hacimlerde ortalama aydınlık düzeyinin bağlı olduğu etkenler, ortalama aydınlık düzeyi hesap yöntemi, örnek hesaplar | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Fotometrik büyüklükler ve noktada aydınlık düzeyi hesabı | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Işık kaynakları, lambalar ve aydınlatma aygıtları | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aydınlatma simulasyonuna yönelik bilgisayar programlarının tanıtımı | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aydınlığın niteliği | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Aydınlığın niteliğine ilişkin uygulamalar | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Enerji etkin aydınlatma tasarımı | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Konutlarda yapma aydınlatma düzenleri | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Değişik işlevli hacimlerde yapma aydınlatma düzenleri | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Aydınlatma simulasyonu uygulamaları-1 | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Aydınlatma simulasyonu uygulamaları-2 | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |