Genel Bilgi
Kod | MIM330 |
Ad | Mimaride Tipolojik Çözümleme Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tipolojik çözümleme tekniklerinin kavramsal ve kuramsal uygulamaya dönük bilgilerinin verilmesi, mimari çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması becerilerinin kazandırılması çalışmasıdır.
Dersin İçeriği
Tipoloji kavramlarıve tip,temel kavramlar ve kuramlar,mimarlık tarihinde tip kavramı ve örneklerle irdeleme,tipolojik çözümleme teknikleri nin değerlendirilmesi,tipolojik çözümleme teknikleri nin farklı binalarda uygulamaları,Tipolojik çözümleme teknikleri ve sınıflandırma çalışmları,mimari çözümleme sonucu sınıflandırma çalışmaları, sınıflandırılmış mimari tiplerle mimari tasarım ilişkilerinin kurulması, tipolojik bina irdelenmesi ve konut tipolojileri ilişkisi, tipolojik bina irdelenmesi, tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi, tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi, tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi, çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulanması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Rossi, A., The Architecture of the City Cambridge. MİT Press 1982. Colquhoun, A., Essays in Architectural Criticism Cambridge. MİT Press 1995. Kruft, H. A., “History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present” New York. Princeton Lampugnani, V. M., “Typology and Typification” Casabella, 509-510: 84-87, (1985). Types in Architecture and Design. New York. V. De Carlo, G., “Notes on the Uncontrollable Ascent of Typology” Casabella, 510: 46-52, (1985).
Notlar
Franck, K. and Schneekloth, M. (eds.) “Ordering Space: Types in Architecture and Design” New York. “Webster’s College Dictionary” New York. Random House (1997). Mauro, T. D., “Typology” Casabella, 509-510 (1985).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tipolojik analiz yapabilme, çözümleme sonucu sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarımı ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Ulusal ve uluslar arası mimarlık akımları ve mimarlık tarihi temel bilgilerini açıklayarak yorumlar. |
ÖÇ03 | İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklayarak değerlendirir. |
ÖÇ04 | İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşumunu, gelişimini ve uygulamalarını tanımlar, yorumlar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tipoloji kavramları ve tip | sunular örnek çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Temel kavramlar ve kuramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Mimarlık tarihinde tip kavramı ve örneklerle irdeleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tipolojik çözümleme teknikleri nin değerlendirilmesi | örnek çalışmaların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Tipolojik çözümleme teknikleri nin farklı binalarda uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Tipolojik çözümleme teknikleri ve sınıflandırma çalışmları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Mimari çözümleme sonucu sınıflandırma çalışmaları /arasınav | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tipolojik bina irdelenmesi ve konut tipolojileri ilişkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tipolojik bina irdelenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tipolojik bina irdelenmesi ve binalarda örneklenmesi 2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamlar 1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |