Genel Bilgi
Kod | MIM441 |
Ad | Mimaride Çelik Yapılar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, mimarlık bölümü öğrencilerinin yapısal çelik malzemenin özellikleri, çelik yapılarda taşıyıcı elemanlar ve bu elemanların birleşim yöntemleri, çelik yapılarda cephe ve çatı sistemleri konularında bilgilerini ve basit sanayi yapılarının çelik yapı malzemesi ile tasarımı konusundaki becerilerini geliştirmektir
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, çelik yapı malzemesinin özellikleri, tarihi gelişimi, çelik yapılarda birleşim yöntemleri, çelik kirişler, çelik kolonlar ve çelik döşeme sistemleri, çelik yapılarda cephe ve çatı kaplamaları, geniş açıklıklı bir sanayi yapısının çelik malzeme ile tasarım esasları konularından oluşmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Çelik Yapılar, Prof. Dr. Hilmi Deren, Prof. Dr. Erdoğan Uzgider, Doç. Dr. Filiz Piroğlu, Yrd. Doç. Dr. Özden Çağlayan
Notlar
Seminer notları ve makaleler, TS648
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapısal çelik malzemeyi ve özelliklerini tanımlar |
ÖÇ02 | Çelik yapıların taşıyıcı elemanlarını sınıflandırır |
ÖÇ03 | Çelik yapılarda birleşim yöntemlerini sınıflandırır |
ÖÇ04 | Çelik yapılarda çatı ve kaplama elemanlarını özetler |
ÖÇ05 | Geniş açıklıklı basit bir sanayi yapısını çelik malzeme ile tasarlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demir ve Çelik, Çelik Yapıların Tarihçesi | önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Hadde Ürünleri | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Yapı Malzemesi Olarak Çelik | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Çelik Yapı Elemanlarında Birleşim Yöntemleri-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Çelik Yapı Elemanlarında Birleşim Yöntemleri-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Çelik Yapı Elemanları- Kirişler-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Çelik Yapı Elemanları- Kirişler-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çelik Yapı Elemanları- Kolonlar-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Çelik Yapı Elemanları- Kolonlar-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Çelik Yapılarda Döşeme Sistemleri | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Çelik Yapılarda Birleşim Detayları | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Çelik Yapı Proje Örnekleri-1 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Çelik Yapı Proje Örnekleri-2 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Çelik Yapı Proje Örnekleri-3 | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |