Genel Bilgi
Kod | MIM404 |
Ad | Yapı Yönetim ve Ekonomisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bir yapının tasarım-inşa-kullanım aşamalarının planlanması, ihale ilanı ve işin müteahhite verilmesi, iş programı hazırlanması, imalat öncesi ve sonrası uygulamalar, büro ve şantiye uygulamaları gibi konularda gerekli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde, proje ve ihale evrakı düzenlenmesi ve ihale hazırlığı, şantiye çalışmaları ve kuruluşu, şantiye de imalat hazırlıkları, imalat işlerinde kullanılan makinalar ve şantiye de imalatın yapılışı ile ilgili bilgiler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Yaman, H., Yapı Üretim Süreci (Yapım Üretim ve Ekonomisi Ders Notları), İTÜ
Notlar
Seminer notları ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir yapının tasarım-inşa-kullanım süreçlerinde organizasyon ve uygulama için gereken aşamaları planlar |
ÖÇ02 | Yapım işlerine başlarken ilk aşamada yapılacak, tespit ve program, arsa seçimi, proje, metraj, keşif ve ihale dosyası hazırlamak için gerekli çalışmaları yapar |
ÖÇ03 | İhale ilanı ve işin müteahhite verilmesi sürecini açıklar |
ÖÇ04 | Yapım işlerinin ikinci aşaması olan uygulama kısmında şantiyede işin muhatabı olan tarafların görev tanımlarını ve iş programlarını hazırlar |
ÖÇ05 | İmalat için yapılacak hazırlıkları ve imalat sonrası uygulamaları planlar |
ÖÇ06 | Büro ve şantiyelerde karşılaşılacak teknik, idari, hukuki, vb. konularda gerekli bilgileri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarifler ve Tanıtmalar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-3 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-4 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-5 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-3 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İmalat İçin Yapılacak Hazırlıklar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İmalat İşlerinde Kullanılan Bazı İş Makinaları | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İmalat işleri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve yardımcı kaynaklardan tekrar yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve yardımcı kaynaklardan tekrar yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |