Genel Bilgi
Kod | ECMZ204 |
Ad | Research Methods in Social Sciences |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SERA ŞANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. SERA ŞANLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere temel araştırma soruları oluşturma, araştırma yapısını formüle etme, olaylar hakkında bilgi toplama, analiz yapma ve yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste neden araştırma yapıldığı, analiz mantığı, araştırma probleminin seçimi ve formülasyonu, açıklayıcı ve tanımlayıcı çalışmalar, değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisini belirleme yöntemleri, ölçümlerin genel sorunları, sosyal ilişkilerde araştırma yapmada etik konular, veri toplama, örnekleme teorisi, mevcut veriyi kaynak materyal olarak kullanmak, veri işleme, analiz ve yorumlama, araştırma raporu, nicel ve nitel veri analizleri konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Bernard, H. R. (2013). Social research methods-Qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks: SAGE.
Notlar
Hall, R. (2008). Applied social research. Palgrave Macmillan. Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. & DeWaard, J. (2014). Research methods in the social sciences (8. baskı). New York: Worth Publishers.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belirli bir konu hakkında araştırma yapar. |
ÖÇ02 | Örnekleme yöntemlerini karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Analitik düşünme ile problemleri çözer. |
ÖÇ04 | Araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırmanın amacına uygun örneklem seçer. |
ÖÇ06 | Olasılıksız örnekleme türlerini listeler. |
ÖÇ07 | Nicel ve nitel veri analizlerini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Students t, ki-kare, F istatistiksel tablolarını kullanarak analiz bulgularını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal araştırma neden yapılır, sosyal araştırmanın temelleri, değişken türleri, ölçüm düzeyleri, geçerlilik, güvenilirlik, doğruluk kesinlik | Bernard (2013) - Social research methods (Bölümler 1-2) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sosyal araştırma etiği, analiz mantığı, iç ve dış geçerlilik, deneysel araştırma, randomizasyon | Bernard (2013) - Social research methods (Bölümler 3-4) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
3 | Araştırma probleminin seçimi ve formülasyonu | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 3) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Açıklayıcı ve tanımlayıcı çalışmalar, örneklemenin temelleri, rassal örnekleme yöntemleri (basit rassal örnekleme, sistematik rassal örnekleme, tabakalı örnekleme, küme örnekleme) | Bernard (2013) - Social research methods (Bölümler 3-5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Grup Çalışması, Tartışma |
5 | Değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisini belirleme yöntemleri, kalitatif ve kantitatif araştırma | Hall (2008) - Applied Social Research (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Ölçümlerin genel sorunları, olasılıksız örnekleme yöntemleri (kota örnekleme, amaçlı örnekleme, uygunluk örneklemesi, kartopu örnekleme) | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 7) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Veri toplama, yapılandırılmamış ve yarı yapılandırılmış görüşme, odak grupları | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapılandırılmış görüşme, anketler, kesitsel ve boylamsal çalışmalar | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | Ölçekler ve ölçeklendirme | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Doğrudan ve dolaylı gözlem | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 14) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Grup Çalışması |
12 | Kalitatif ve kantitatif analize giriş | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 15) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Tek değişkenli analiz (sıklık dağılımları, merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, kutu grafikleri, histogram) | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 20) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | İki değişkenli analiz (t testi, ki-kare testi, korelasyon, regresyon) | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Çok değişkenli analiz (kısmi korelasyon, çoklu regresyon, veri indirgeme yöntemleri) | Bernard (2013) - Social research methods (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |