Genel Bilgi
Kod | ECMZ305 |
Ad | Operations Research I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
nicel karar verme teknikleri kullanılır. Problem tanımlama, model kurma ve çözümleme yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yöneylem araştırması kapsamında problem tanımlama, model kurma ve çözümleme süreçleri ele alınarak doğrusal programlama yöntemleri incelenir. Ulaştırma ve atama problemleri ile şebeke problemleri analiz edilerek bu problemlere uygun modeller oluşturulur. CPM ve PERT teknikleri kullanılarak proje yönetimi süreçleri değerlendirilir ve ilgili optimizasyon yöntemleri uygulanır. Bu konulara yönelik çözüm teknikleri detaylı şekilde ele alınarak, yöneylem araştırması kapsamında karar verme süreçlerinin etkin bir şekilde yönetilmesi sağlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Taha, H. A. (2017). Operations research: An introduction (10th ed.). Pearson.
Notlar
-
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür. |
ÖÇ02 | Analitik düşünme yeteneği edinir |
ÖÇ03 | Etkin karar verir ve problem çözer |
ÖÇ04 | Ekonometri kavramlarını açıklar |
ÖÇ05 | Bir Ekonometrik paket programı kullanır |
ÖÇ06 | CPM ve PERT yöntemlerini kullanarak proje yönetimi süreçlerini planlar. |
ÖÇ07 | Doğrusal programlama yöntemlerini uygular |
ÖÇ08 | Ulaştırma, atama ve şebeke problemlerini analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Atama modelleri ve çözüm algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Şebeke analizi; CPM yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Şebeke analizi; PERT yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |