Genel Bilgi
Kod | ECMZ307 |
Ad | Multivariate Statistical Analysis |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çok değişkenli analizler için veri matrisinin hazırlanması ve veriye uygun yöntemin seçilerek yönteme ilişkin varsayımlar sınandıktan sonra uygun analizlerin uygulama becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Çok değişkenli verinin anlaşılması, hazırlanması ve dönüştürülmesi şeklindeki veri matrisinin oluşturulması incelendikten sonra boyut indirgeme ve sınıflandırmaya ilişkin yöntemler karşılaştırılarak, yöntemlere ilişkin varsayımlar ele alınarak uygulamalarına yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
“Multivariate Data Analysis, A Global Perspective, Seventh Edition” by Joseph F. Hair, Jr., William C. Black, Barry J. Babin, Rolph E. Anderson, Pearson, 2010.
Notlar
“Using Multivariate Statistics, Tabachnick, Fidell, QA278.T33 2007”. “Applied Multivariate Statistical Analysis, Johnson & Wichern, QA278J64 2002”. “An introduction to multivariate statistical analysis, Wilbur, QA278A54 2003”.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok değişkenli veriyi açıklar |
ÖÇ02 | Veri matrisini oluşturur |
ÖÇ03 | Boyut indirgeme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ04 | Boyut indirgeme yöntemlerinin varsayımlarını açıklar |
ÖÇ05 | Gruplandırmaya yönelik yöntemleri sıralar |
ÖÇ06 | Gruplandırmaya yönelik yöntemlerin varsayımlarını açıklar |
ÖÇ07 | Elindeki veriye en uygun analiz yöntemini ayırt eder |
ÖÇ08 | Her bir yönteme ilişkin analizleri paket program sayesinde uygular |
ÖÇ09 | Analiz sonuçlarını uygun şekilde yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon: Kaynakların ve temel matris bilgisinin gözden geçirilmesi | Temel kaynak - Bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çok değişkenli analizde veri matrisinin oluşturulması ve tanımlayıcı istatistikler | Temel kaynak - Bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Çok değişkenli grafikler, standartlaştırma ve çok değişkenli normal dağılım | Temel kaynak - Bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
4 | Analiz öncesi verinin incelenmesi | Temel kaynak - Bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Kanonik korelasyon analizi ve uygulamaları | Temel kaynak - Bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
6 | Boyut İndirgeme: Faktör analizi ve varsayımları | Temel kaynak - Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
7 | Boyut İndirgeme (devam): Faktör analizi uygulamaları | Temel kaynak - Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sınıflandırma: Kümeleme analizi ve varsayımları | Temel kaynak - Bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Sınıflandırma (devam): Kümeleme analizi uygulamaları | Temel kaynak - Bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | Sınıflandırma: Diskriminant analizine ilişkin varsayımlar | Temel kaynak - Bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sınıflandırma (devam): Diskriminant analizi uygulamaları | Temel kaynak - Bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
13 | Kanonik korelasyon ve faktör analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler ve akademik veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Kümeleme analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler ve akademik veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Diskriminant analizi ile ilgili makale incelemeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler ve akademik veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |