Genel Bilgi
Kod | ECMS303 |
Ad | Statistical Algorithms and Programming |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere problem çözümü için algoritma geliştirme becerisini aşılamak, algoritmalarını bilgisayar programına çevirme bilgisini kazandırmak ve istatistikte sıklıkla kullanılan algoritmaları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Derste bilgisayar, algoritma ve akış şemaları tartışıldıktan sonra bilgisayarda veri yapısı, matematiksel işlemler, koşul ve döngüler, alt program ve fonsiyonlar, sıralama algoritmaları ve programın analiz edilmesi konuları incelenecektir. Ayrıca yazılan algoritmalar Scratch ve MATLAB kullanılarak kodlanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Beginning Programming for Dummies, 4th Edition, Wallace Wang, John Wiley & Sons, 2007. 2. Learn to Program with Scratch, A Visual Introduction to Programming with Games, Art, Science, and Math, Majed Marji, no starch press, 2014. 3.MATLAB: A Practical Introduction to Programming and Problem Solving, Fifth Edition, Stormy Attaway, Butterworth-Heinemann, 2019.
Notlar
https://www.r-project.org/ https://www.mathworks.com/products/matlab.html
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Algoritma ve akış şemasını ayırt eder |
ÖÇ02 | Bilgisayardaki veri yapılarını tanımlar |
ÖÇ03 | Temel matematiksel işlemler için algoritma ve program yazar |
ÖÇ04 | Algoritma ve programlarında koşul ve döngüleri kullanır |
ÖÇ05 | Alt program ve fonksiyonlar yardımıyla algoritma ve programlarını geliştirir |
ÖÇ06 | İstatistiksel işlemler için algoritma geliştirir |
ÖÇ07 | Sıralama ve arama işlemleri için algoritma ve program yazar |
ÖÇ08 | Yazdığı algoritmaları R, MATLAB ve Scratch kullanarak kodlar |
ÖÇ09 | Yazdığı programı analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar: Bilgisayar, bilgisayar programı, algoritma, akış şeması, derleyici - 1 | Ders kitabı 1: Bölüm 1-4. Ders kitabı 2: Bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Temel kavramlar: Bilgisayar, bilgisayar programı, algoritma, akış şeması, derleyici - 2 | Ders kitabı 1: Bölüm 1-4. Ders kitabı 2: Bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bilgisayar programının yapısı, program tasarımı, böl ve fethet: alt program ve fonksiyonlar, MATLAB ortamı ve scriptleri - 1 | Ders kitabı 1: Bölüm 6 ve 11. Ders kitabı 2: Bölüm 4. Ders kitabı 3: Bölüm 1 ve 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Bilgisayar programının yapısı, program tasarımı, böl ve fethet: alt program ve fonksiyonlar, MATLAB ortamı ve scriptleri - 2 | Ders kitabı 1: Bölüm 6 ve 11. Ders kitabı 2: Bölüm 4. Ders kitabı 3: Bölüm 1 ve 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Değişkenler, sabitler, diziler, açıklamalar | Ders kitabı 1: Bölüm 7 ve 12. Ders kitabı 2: Bölüm 5. Ders kitabı 3: Bölüm 1 ve 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
6 | Temel matematiksel işlemler. Örnek algoritma: Ortalama ve varyans hesabı | Ders kitabı 1: Bölüm 8. Ders kitabı 2: Bölüm 5. Ders kitabı 3: Bölüm 1 ve 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
7 | Koşullar: if-then-else ve switch-case. Örnek algoritma: Sıralanmış veride medyan hesabı | Ders kitabı 1: Bölüm 9. Ders kitabı 2: Bölüm 6. Ders kitabı 3: Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Döngüler. Örnek algoritma: Yeniden ortalama ve varyans hesabı. Fibonacci sayıları ve altın oran. Asal sayılar. Matris çarpımı - 1 | Ders kitabı 1: Bölüm 10. Ders kitabı 2: Bölüm 7. Ders kitabı 3: Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
10 | Döngüler. Örnek algoritma: Yeniden ortalama ve varyans hesabı. Fibonacci sayıları ve altın oran. Asal sayılar. Matris çarpımı - 2 | Ders kitabı 1: Bölüm 10. Ders kitabı 2: Bölüm 7. Ders kitabı 3: Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | Alt program ve fonksiyonlar - 1 | Ders kitabı 1: Bölüm 11. Ders kitabı 2: Bölüm 4. Ders kitabı 3: Bölüm 2 ve 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | Alt program ve fonksiyonlar - 2 | Ders kitabı 1: Bölüm 11. Ders kitabı 2: Bölüm 4. Ders kitabı 3: Bölüm 2 ve 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
13 | Sıralama ve arama algoritmaları. Örnek algoritma: Sıra istatistikleri, sıra sayılı istatistikler ve medyan - 1 | Ders kitabı 1: Bölüm 14. Ders kitabı 2: Bölüm 9. Ders kitabı 3: Bölüm 13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Sıralama ve arama algoritmaları. Örnek algoritma: Sıra istatistikleri, sıra sayılı istatistikler ve medyan - 2 | Ders kitabı 1: Bölüm 14. Ders kitabı 2: Bölüm 9. Ders kitabı 3: Bölüm 13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Programı analiz etme | Ders kitabı 1: Bölüm 15 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |