Genel Bilgi
Kod | ECMZ403 |
Ad | Applied Econometrics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SERA ŞANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. SERA ŞANLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Eviews ekonometrik yazılımında iktisadi ilişkileri ekonometrik tahmin yöntemleriyle modelleyerek analiz edilebilmelerini ve model çıktılarını yorumlayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders iki-değişkenli regresyon modeli, çok değişkenli regresyon modeli, kukla değişkenli regresyon modeli, çoklu doğrusallık, değişen varyans ve otokorelasyon konuları ile ilgili Eviews yazılımı uygulamalarını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gujarati, Damodar N. (2004). Basic Econometrics. 4. Baskı, McGraw-Hill.
Notlar
Enders, Walter. (2015). Applied Econometric Time Series. 4. Baskı, Wiley.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eviews paket programında veri girişini gerçekleştirir. |
ÖÇ02 | İki değişkenli ve çoklu regresyon analizlerinin sonuçlarını yorumlar. |
ÖÇ03 | Değişkenlerin korelasyon matrisini oluşturur. |
ÖÇ04 | Ekonometrik tahmin yöntemlerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Regresyon analizi sonuçlarını tablo haline getirir. |
ÖÇ06 | Çoklu doğrusallık, değişen varyans ve otokorelasyon sorunlarının tespiti ile ilgili testleri uygular. |
ÖÇ07 | Çoklu doğrusallık, değişen varyans ve otokorelasyon sorunlarının çözümüne yönelik düzeltici önlemler hakkında karar verir. |
ÖÇ08 | Uygun istatistiksel araçları (t-test, F-test vb.) kullanarak hipotezleri test eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İki-değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 2, Bölüm 3) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hipotez testleri ve ANOVA | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Devam: Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çok değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 7) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Genel anlamlılık ve katsayılarda kısıt testleri | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Chow yapısal kırılma testi | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Kukla değişken regresyon modelinin tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Mevsimsel kukla değişken modellerinin tahmini | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çoklu doğrusallığın tespitine yönelik testler | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çoklu doğrusallık sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Değişen varyansın tespitine yönelik testler ve düzeltici önlemler | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Otokorelasyonun tespitine yönelik testler | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Otokorelasyon sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati (2004) - Basic Econometrics (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Dönem sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |