Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı normal dağılımın sağlanmadığı durumlarda kullanılan küçük örnekleme ilişkin hipotez testleri, uyum iyiliği testleri, bağımsızlık ve homojenlik testleri ve ilişki katsayılarının kullanımını açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste sıralı ve sayı sıralı istatistikler; ki-kare, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors ve Shapiro-Wilk uyum iyiliği testleri; Levene, Brown-Forsythe ve Layard ki-kare varyans homojenliği testleri; bir örnek için binom, bir örnek işaret testi, Wilcoxon işaretli sıra sayıları testi ve dizi parçaları testi; iki bağımsız örnek için medyan, Mann-Whitney, Wald- Wolfowitz dizi parçaları, Kolmogorov-Smirnov testi; iki bağımlı örnek için işaret, Wilcoxon işaretli sıra sayıları testi; bağımsızlık ve homojenlik için ki-kare testleri ile Spearman'ın sıra korelasyon katsayısı ve Kendall'ın tau ilişki katsayıları ve SPSS paket programı uygulamaları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Practical Nonparametric Statistics, 3rd edition by W.J. Conover, 1999.
Notlar
Nonparametric Statistical Methods, 3rd edition by M. Hollander, D.A. Wolfe, and E. Chicken, 2014. Türkçe bir kaynak kitap isteyenler bu kitabı kullanabilirler: Parametrik Olmayan Yöntemler by H. Gamgam and B. Altunkaynak, 2013
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Parametrik olan ve olmayan yöntemleri ayırt eder |
ÖÇ02 | Parametrik olmayan testlerin hangi durumlarda uygulanacağını belirler |
ÖÇ03 | Sıralı ve sayı sıralı istatistikleri hesaplar |
ÖÇ04 | Dağılıma uygunluk testlerini yapar |
ÖÇ05 | Dağılıma uygunluk testlerinin sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ06 | Varyansların homojenliğini test eder |
ÖÇ07 | Bir örnek için parametrik olmayan hipotez testlerini uygular |
ÖÇ08 | Bir örnek için parametrik olmayan hipotez testlerinin sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ09 | İki bağımsız örnek için parametrik olmayan hipotez testlerini yapar |
ÖÇ10 | İki bağımsız örnek için parametrik olmayan hipotez testlerinin sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ11 | İki bağımlı örnek için parametrik olmayan hipotez testlerini yapar |
ÖÇ12 | İki bağımlı örnek için parametrik olmayan hipotez testlerinin sonuçlarını yorumlar |
ÖÇ13 | Bağımsızlık ve homojenlik için ki-kare testini uygular |
ÖÇ14 | Parametrik olmayan ilişki katsayılarını hesaplar |
ÖÇ15 | Parametrik olmayan ilişki katsayılarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | Bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Sıralı İstatistikler | Bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Uyum İyiliği Testleri - 1 | Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
4 | Uyum İyiliği Testleri - 2 | Bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
5 | Varyansların Homojenliği İçin Testler - 1 | Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
6 | Varyansların Homojenliği İçin Testler - 2 | Bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
7 | Bağımsızlık ve Homojenlik Testleri | Bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir Örnek İçin Testler - 1 | Bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
10 | Bir Örnek İçin Testler - 2 | Bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | İki Bağımsız Örnek İçin Testler - 1 | Bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
12 | İki Bağımsız Örnek İçin Testler - 2 | Bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | İki Bağımlı Örnek İçin Testler - 1 | Bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
14 | İki Bağımlı Örnek İçin Testler - 2 | Bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | İlişki Katsayıları | Bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavına yönelik hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |