ECS539 İlaç Geliştirme ve Etken Madde Sentez Yöntemleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS539
Ad İlaç Geliştirme ve Etken Madde Sentez Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 9. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders kapsamında öğrencilere yeni ilaç geliştirme ve ilaç etken madde sentez stratejilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

İlaç Geliştirme Aşamaları, İlaç dizaynında Moleküler Modelleme, Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADDs), Yeni ilaç Moleküllerin Keşfinde; Kombinatoryal kimya, Hızlı tarama (HTS) ve Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri(QSAR). Organik sentez stratejileri İlaç etken madde sentez yöntemleri, Öncü bileşiğin belirlenmesi, Analogların sentezi ve kimyasal modifikasyon, Yarı sentetik stratejiler, Biyosentezler ve Full sentezler

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

1. Patrick, GL An Introduction to Medicinal Chemistry, 5 th Ed. Oxford University Press, 2013 2. Beale, JM., Block, JH. Wilson and Gisvold s Textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry, 12th Edition, Lippincott Williams Wilkins, 2011. 3. Roche, VF, Zito, SW Lemke, TL Williams DA Foye s Principles of Medicinal Chemistry 8th Edition, Lippincott Williams Wilkins, 2019. 4. Roberts, S.M. Ganellin, C.R, Medicinal Chemistry: the role of organic chemistry in drug research, Academic Press; 1999 5. Bugg, T. Introduction to Enzyme and Coenzyme Chemistry, Second Edition Blackwell Publishing, 2004 6. Walla, P.J, Modern Biophysical Chemistry: Detection and Analysis of Biomolecules, Expanded Ed., Wiley Blackwell , 2014. 7. A.R., Molecular Modelling: Principles and Applications, Second Ed. Prentice Hall, Pearson Education Limited, England, 2001. 8-F.JENSEN, Introduction to Computational Chemistry, John Wiley and Sons, New York, 1999 9. Molecular Modeling, Basic Principles and Applications 1997. H.-D. Höltje, W. Sippl. D. Rognan, G. Folkers. VCH, Weinheim Federal Republic of Germany.

Notlar

Ders sunumları ve internet


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlaç dizaynında moleküler modelleme ile ilgili genel kavramları tanımlar
ÖÇ02 Yeni Moleküllerin Keşfinde kullanılan yöntemlerini bilir
ÖÇ03 Organik sentez stratejileri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ04 İlaç etken madde sentez yöntemleri bilir
ÖÇ05 İlaç dizaynında moleküler modellemenin önemini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlaç Geliştirme Aşamaları Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İlaç Dizaynında Moleküler Modelleme Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADDs) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kombinatoryal kimya Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hızlı tarama (HTS) High-throughput screening (HTS) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri(QSAR) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Organik sentez stratejileri Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlaç etken madde sentez yöntemleri Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Öncü bileşiğin belirlenmesi Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Analogların sentezi ve kimyasal modifikasyon Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yarı sentetik stratejiler Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Biyosentezler Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Full sentezler 1 Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Full sentezler 2 Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Ara sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 01:09