Genel Bilgi
Kod | OÖ752 |
Ad | Öğretmen Nitelikleri ve Mesleki Gelişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, genel öğretmenlik yeterlikleri ile özel alan yeterliklerinin neler olduğunu ve profesyonel gelişim ile ilgili izlenecek süreçleri kavramaktır.
Dersin İçeriği
Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, okul öncesi öğretmenliği özel alan yeterlikleri, mesleki gelişim, mesleki etik, öğretmenlik meslek bilgi ve becerileri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Vize Yayıncılık MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
Notlar
Akpınar, B., Turan, M. ve Tekataş,H. (2004). Öğretmen adaylarının gözüyle sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya. Aktağ, I. ve Walter, J. (2005). Öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik duygusu. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 127-131. Arslan, S. ve İlkay, N. (2015). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 22-32. Dewey, J. (1939). Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 70-97. Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul öncesi öğretmenliği örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 169-183. Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme süreci alanındaki yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 175-188. Yılmaz, A., Koç, K., Gönen, M. ve Üstün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenliği mezunlarının alandaki bilgi, beceri ve yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs. Hacettepe Üniversitesi, Beytepe, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerini ve genel yeterliklerin alt yeterlik alanlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Görev yaptığı alanın özel alan yeterliklerinin neler olduğunu belirtir. |
ÖÇ04 | Özel alan yeterliklerinin kapsamını ve önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Öğretmenlik mesleği genel alan yeterlikleri ile özel alan yeterlikleri arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ06 | Mesleki gelişimin önemini, gerekliliğini anlar. |
ÖÇ07 | Mesleki gelişim için yararlanabileceği kurumları, programları ve uygulamaları araştırır. |
ÖÇ08 | Mesleki etik kavramını ve meslek yaşantısına yansımalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin ve izlenecek süreçlerin açıklanması | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öğretmen nitelikleri ve mesleki gelişimle ilgili kavramlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin geliştirilmesi süreci | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin kullanım alanları | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri (Mesleki Bilgi) | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri (Mesleki Beceri) | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri (Tutum ve Değerler) | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Okul Öncesi Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Öğretmen yetiştirme programları | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | John Dewey Eğitim Raporu ve Köy Enstitüleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Öğrenmeye ilişkin Temel Psikolojik İlkeler | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Mesleki Gelişim | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mesleki Etik | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Güncel Araştırmaların İncelenmesi ve Sunulması | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Araştırma önerisi hazırlama | Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |