Genel Bilgi
Kod | TMT135 |
Ad | Fizik-I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel kavramlarının anlaşılmasını sağlamak. Fizik problemlerinin çözümü için doğru teknikleri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Fizik ve Ölçme, Bir Boyutta Hareket, Vektörler, İki Boyutlu Hareket, Hareket Yasaları, Dairesel Hareket, İş ve Enerji, Potansiyel Enerji, Enerjinin Korunumu, Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Türev ve İntegral bilmek
Kaynaklar
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için FİZİK; GIANCOLI; Akademi Yayınları
Notlar
Fen ve Mühendislik için Fizik; Serway, Palme Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme hatası ve temel birimleri tanır |
ÖÇ02 | Parçacık, yer değiştirme, hız ve ivme kavramlarını açıklar. Sabit ivmeli hareketin temel denklemlerini ayırt eder |
ÖÇ03 | Newton'un hareket yasalarını ve nasıl kullanılacağını tarif eder |
ÖÇ04 | Statik ve sürtünme kuvveti etkisi altındaki cisimlerin hareket denklemleri ve denklemlerdeki bilinmeyenleri hesaplar. |
ÖÇ05 | Dairesel hareket ve Newton yasalarına uygulanmasını gösterir |
ÖÇ06 | Dönme hareketinin dinamiğini öğrenir. |
ÖÇ07 | Bir kuvvetin bir cisim üzerine iş yapmasını ve kinetik enerjiyi açıklar. Yapılan toplam iş ile kinetik enerjideki değişikliği ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Enerji, doğrusal ve açısal momentum problemlerini çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizik ve ölçme, Boyut analizi, birim sistemleri, birim çevirme. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Fiziksel nicelikler (skaler, vektörel) ve özellikleri. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bir boyutta hareket, Hız (ortalama hız, ani hız), İvme (ortalama ivme, ani ivme). | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek boyutta sabit ivmeli hareket, Serbest düşen cisimler. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İki boyutta hareket (yer değiştirme, hız ve ivme vektörleri), İki boyutta sabit ivmeli hareket. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Eğik atış hareketi ve uygulamaları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Düzgün dairesel hareket ve uygulamaları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hareket kanunları, Kuvvet kavramı, Newton kanunları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Dairesel hareket ve Newton kanunlarının diğer uygulamaları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İş ve enerji. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İş ve kinetik enerji. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İş ve potansiyel enerji, | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Momentum ve sistemlerin hareketi. | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çarpışmalar | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |