Genel Bilgi
Kod | TMT142 |
Ad | Fizik-II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Elektrik ve Manyetizma kuramlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Basit elektrik ve manyetizma konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Türev ve İntegral bilmek
Kaynaklar
Fen Bilimcileri ve Mühendisler için FİZİK; GIANCOLI; Akademi Yayınları
Notlar
Fen ve Mühendislik için Fizik; Serway, Palme Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektrik ve elektrik yükü kavramlarını tanır. |
ÖÇ02 | Elektrik alanını kavrar. Elektrik dipolünü öğrenir. Elektrik yükü ve elektrik dipolünü ayırt eder. |
ÖÇ03 | Elektrik akısı ve Gauss yasası kavramlarını açıklar. Gauss yasasını kullanarak elektrik alanını hesaplar. |
ÖÇ04 | Elektrik Potansiyeli, Elektrik Potansiyel Enerjisi ve Potansiyel Farkını ayırt eder. |
ÖÇ05 | Elektrik potansiyeli ve elektrik alanı arasındaki İlişkiyi açıklar. Nokta yüklerden İleri gelen elektrik potansiyelini hesaplayabilir. |
ÖÇ06 | Eşpotansiyel yüzeyler, elektrik dipol potansiyeli Potansiyelden elektrik alanını ve elektrostatik potansiyel enerjiyi hesaplar |
ÖÇ07 | Sığaçlar, dielektrikler ve elektrik enerji depolama kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Elektrik akımı, Ohm yasası, direnç ve rezistörler, özdirenç ve elektrik gücünü problemlerini çözer |
ÖÇ09 | Alternatif akım, akım yoğunluğu ve sürüklenme hızını tanır. |
ÖÇ10 | EMK ve kutup voltajı ve dirençlerin bağlanmasını öğrenir. Kirchoff Kurallarını kullanır. Direnç ve sığaç içeren devreler (RC Devreleri) problemlerini çözer. |
ÖÇ11 | Doğru akım devrelerini kurar. |
ÖÇ12 | Mıknatıslar ve manyetik alanı tarif eder. Bir manyetik alan içinde hareket eden bir elektrik yükünün üstündeki kuvveti hesaplayabilir. |
ÖÇ13 | Amper yasası, elektromanyetik indükleme ve Faraday yasasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrik yükü ve Elektrik alanı | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Sürekli yük dağılımları, için Elektrik alan hesaplamaları, Alan çizgileri, Elektrik alanı ve iletkenler | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
3 | Yüklü bir parçacığın elektirik alanı içindeki hareketi, Elektrik dipolleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Elektrik akısı, Gauss yasası | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
5 | Gauss yasasının uygulamaları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Elektrik potansiyeli, potansiyel enerjisi ve potansiyel farkı | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Elektrik potansiyeli ve elektrik alanı arasındaki ilişki. Nokta yüklerden ileri gelen elektrik potansiyeli | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eşpotansiyel yüzeyler, Elektrik dipol potansiyeli, V’den bulunan E, Elektrostatik potansiyel enerji | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Sığaçlar, Sığanın belirlenmesi, Seri ve paralel bağlı sığaçlar | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Elektrik enerjisi depolanması, Dielektrikler | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Elektrik akımı, Ohm yasası: Direnç ve Rezistörler, Özdirenç, elektrik gücü | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Alternatif akım, Akım yoğunluğu ve sürüklenme hızı | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | EMK ve kutup voltajı, Seri ve Paralel bağlı dirençler ,Kirchoff kuralları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Mıknatıslar ve manyetik alanlar, Manyetik alandaki bir elektrik alanı üzerindeki kuvvet: B’nın tanımı, Manyetik Dipol Momenti, elektromanyetik indükleme, Faraday yasası | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |