Genel Bilgi
Kod | TMT247 |
Ad | Mühendislik Mekaniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET SERDAR ÖZTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET SERDAR ÖZTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin temel mühendislik problemlerini serbest cisim diyagramları ile sade bir şekilde değerlendirebilmesini, statik yükler altındaki denge ilkelerini ve bu ilkelere dayanan denge denklemlerini kullanarak temel yapı elemanlarında oluşan iç kuvvetleri ve mesnet tepkilerini hesaplayabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Vektörler ve Vektörel İşlemler, Kuvvet Vektörleri, Rijit Cismin Dengesi, Yapılar, Ağırlık Merkezi, Atalet Momenti, Parçacık Kinematiği, Parçacık Kinetiği
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ders notları ve PPT sunular
Notlar
Beer, Ferdinand P., Johston E Russell, Mazurek David F., 2015. Mühendisler İçin Vektör Mekaniği, Statik (Çev. Ö. Gündoğdu&O. Kopmaz), Literatür Yayınları. Beer, Ferdinand P., Johston E Russell, Mazurek David F., 2015. Mühendisler İçin Vektör Mekaniği, Dinamik (Çev. Ö. Gündoğdu&O. Kopmaz), Literatür Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Statik kuvvetlerin bileşkesini hesaplar. |
ÖÇ02 | Statik kuvvetler altında denge denklemlerini kurarak, denklemdeki bilinmeyenleri hesaplar. |
ÖÇ03 | Statik kuvvetler altındaki denge ilkelerini kullanarak, rijit cisimlerin mesnetlerinde oluşan tepki kuvvetlerini hesaplar. |
ÖÇ04 | Statik kuvvetler altındaki denge ilkelerini kullanarak, kafes sistem elemanlarında oluşan eksenel kuvvetleri ve çerçevelerde oluşan mafsal kuvvetlerini hesaplar. |
ÖÇ05 | Statik yükler atlındaki basit ve sürekli kirişlerde oluşan iç kuvvetleri hesaplar, eğilme momenti, kesme kuvveti ve eksenel kuvvet diyagramlarını çizer. |
ÖÇ06 | Statik kuvvetler ve sürtünme kuvveti etkisi altındaki rijit cisimler için denge denklemlerini kurarak, denklemdeki bilinmeyenleri hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Skalar ve Vektörel Büyüklükler | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Scalar ve Vektörel Büyüklüklerle İlgili Problemler | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Kuvvet Vektörleri | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Kuvvet Vektörleriyle İlgili Problemler | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Katı Cismin Dengesi | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Rijit Cismin Dengesi ile İlgili Problemler | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Kafes Kirişler-Düğüm Yöntemi | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kafes Kirişler-KesimYöntemi | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Kirişler | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Ağırlık Merkezi | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Atalet Momenti | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Sürtünme | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Dinamiğe Giriş-Kinematik | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Kinetik | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve videolarından yararlanılarak hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |