Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Anestezi | |
Kod | AN115 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve hastalıkları ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında tıbbi terminoloji bilmek neden gerekli, kökler, ön/son, tanısal, belirtileri tanımakta kullanılan...v.s. ekler nelerdir, tıbbi kısaltmalar, genel tıbbi terimler, mesleki tıbbi terimler konularına yer verilecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğr. Gör. Şenay Dağılgan ın ders notları
Notlar
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi terimlerin söyleyiş kurallarını listeler. |
ÖÇ02 | Tıbbi terimleri oluşturan ögeleri listeler. |
ÖÇ03 | Terimleri yapısal olarak ayrıştırır. |
ÖÇ04 | İnsan yapısındaki tanım ve terimleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Ön ek, son ek ve çoğul ekleri ayırt eder, kelimeye kattığı anlamı açıklar |
ÖÇ06 | Mesleğini ilgilendiren kelimeleri tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını ayırt eder ve organ sistemlerinin anestezi uygulamaları ile olan ilişkisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında vücuttaki temel hemodinamik parametrelerin izlenmesi ve sıvı replasmanı, kan ve kan ürünleri transfüzyonu hakkında temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kardiyopulmoner resüsitasyonu, yoğun bakım prensiplerini ve reanimasyonda en sık görülen hastalıkları tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi cihazının çalışma mekanizması ve bakımı ile ilgili basamakları listeler. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitörizasyon yöntemlerini açıklar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında ve sonrasında bir hastanın izlenme parametrelerini tanır, ortaya çıkabilecek komplikasyonları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi uygulaması öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak işlemleri ve kullanılacak ilaç ve malzemeleri kliniğin protokollerine uygun bir şekilde planlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarını listeler. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve hijyen kurallarının uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi polikliniğinde hastaları istenen şekilde hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel monitörizasyon yöntemlerini uygular, ileri monitörizasyon gereçlerini hazırlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarına uygun olarak, hekim tarafından istenilen şekilde ilaç ve hasta hazırlığını yapar ve uygular. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yapar/yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel ve bölgesel anestezi uygulaması sırasında ve ameliyat sonrası hastayı tek başına takip ederek anestezi derinliği ve yaşamsal parametreleri sürekli izler | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezik ilaçların komplikasyonlarını hızla hekime haber verir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve tarihçe, Sınıflamalar | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Söyleyiş kuralları | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
3 | Tıbbi terimlerde temel parçalar, Terimlerin yapısal ayrışımı | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kökler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ön ekler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Son ekler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Terimlerin tekil ve çoğul formları, Küçültme terimleri | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara Sınavlar | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eponimler, Tıbbi kısaltmalar | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Mesleki uygulamalarda kullanılan terimler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Anestezi uygulamalarında kullanılan terimler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ameliyathane ortamında kullanılan terimler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sterilizasyon ve düzen işleyişe ait genel terimler | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Cerrahi ve ilaçlara yönelik terminloji | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |