AS331 Mitoloji

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS331
Ad Mitoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. İlker ZOR
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. İlker ZOR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; sinemayla mitoloji- mitolojik öğeler arasında bağ kurarak film anlatılarını mitolojik yönleriyle ele almak ve aralarındaki karşılıklı ilişki ağının kavramsal çerçevesini belirlemek, kaynağını mitolojiden alan filmleri incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste mitolojinin sinemadaki izdüşümü belirlenerek film çalışmalarında-araştırmalarında mitolojik öğelerden yararlanma biçimleri incelenmektedir. Mitsel öğelerin sinemada anlatı yapısının oluşumuna katkıda bulunması ve film anlatılarına dönüşmesi anlatılardaki ‘yolculuk modeli’ üzerinden analiz edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aiskhylos (2021). Zincire Vurulmuş Prometheus (Çev: A. Erhat ve S. Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Bakogianni, A. (2008). All is well that ends tragically: filming Greek tragedy in modern Greece. Institute of Classical Studies, 2008, Vol. 51 (2008), pp. 119-167 Published by: Oxford University Press. Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (Çev: T. Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. Campbell, J. (2016). Batı mitolojisi (Çev: K. Emiroğlu). İstanbul: Islık Yayınları. Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Erkman-Akerson, F. (2015). Mimesis’i okumaya başlarken - Erich Auerbach: mimesis-Batı edebiyatında gerçekliğin temsili. İstanbul: İthaki Yayınları. Oskay, Ü. (1984). Kahraman ve tragedya açısından Lukacs, Brecht ve Benjamin. Yazko Çeviri Dergisi, (18). Rimmon-Kenan, S. (2005). Narrative fiction: contemporary poetics. London and New York: Taylor & Francis Group. Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi. Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları.

Notlar

Erkman-Akerson, F. (2015). Mimesis’i okumaya başlarken - Erich Auerbach: mimesis-Batı edebiyatında gerçekliğin temsili. İstanbul: İthaki Yayınları. Oskay, Ü. (1984). Kahraman ve tragedya açısından Lukacs, Brecht ve Benjamin. Yazko Çeviri Dergisi, (18). Rimmon-Kenan, S. (2005). Narrative fiction: contemporary poetics. London and New York: Taylor & Francis Group. Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mitolojinin anlatı düzeyindeki kavramsal çerçevesini tespit edebilmek
ÖÇ02 Mitolojik anlatılarda temaları ve imgeleri belirleyebilmek
ÖÇ03 Mitolojik anlatı modelini kavrayabilmek
ÖÇ04 Sinema sanatında mitolojik temaları ve imgeleri yorumlayabilmek
ÖÇ05 Mitolojik temaların ve imgelerin sinematografik öğelere dönüşümünü saptayabilmek
ÖÇ06 Filmleri mitolojik bağlamda kahramanın yolculuğu modeline göre analiz edebilmek
ÖÇ07 Mitolojk yapıyı sinemada anlatı yapısı içerisinde yorumlayabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, içeriği, dersin işleyişi ve yükümlülükleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Anlatı kuramı olarak mitoloji Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mitolojinin ilk kaynakları Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Mitolojide kahramanın yolculuğu Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Mitsel öykülerin tarihsel yolculuğu Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Mitolojik tema ve imgeler Okuma-Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mitolojide kahraman imgesi Okuma-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Çağdaş mitlerin incelenmesi Okuma-Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (Çev: T. Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kahramanın Yolculuğu Modeli Okuma-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sinemada Kahramanın Yolculuğu Modeli Okuma-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Mitoloji-sinema ilişkisi Okuma, İzleme-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sinemada mitolojik bakışın Dünya sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sinemada mitolojik anlatı yapısının Dünya sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sinemada mitolojik bakışın Türk sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 11:21