Genel Bilgi
Kod | VET117 |
Ad | Histoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Alper ÇELENK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Alper ÇELENK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hücrelerin ve dokuların yapı ve fonksiyonları hakkında temel bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hücre ve organelleri, Hücre zarında taşınma, Hücreler arası bağlantılar, Hücre iskeleti, Hücre siklusu, Doku tipleri ve dokularda bulunan hücreler
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Temel Histoloji Prof.Dr.Aytekin Özer 2021; Essentials of Veterinary Histology and Embryology by R.K Ghosh; Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology" Michael H. Ross, Wojciech Pawlina ;Ders Notu
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler temel histolojik kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Ders sonunda öğrenciler hücrenin yapısı ve görevlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler ders sonunda hücre organellerinin yapısı ve fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler ders sonunda hücre siklusunu tanımlar ve hücre siklusu aşamalarını listeler. |
ÖÇ05 | Ders sonunda öğrenciler epitel doku ve içerdiği hücreleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler ders sonunda bağ doku ve hücrelerini açıklar. |
ÖÇ07 | Ders sonunda öğrenciler kas doku ve hücrelerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Öğrenciler ders sonunda sinir doku ve hücrelerini açıklar. |
ÖÇ09 | Ders sonunda öğrenciler doku tiplerini birbirinden ayırt edebilir. |
ÖÇ10 | Ders sonunda öğrenciler mikroskop tiplerini ayırt eder ve ışık mikroskobunu kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Histolojinin tanımı, amacı ve tarihçesi, histolojinin tıptaki önemi, histolojinin diğer tıp bilim dallarıyla ilişkileri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel histolojik kavramlar, histolojik teknik, histolojik boyama teknikleri, mikroskop tipleri, ışık mikroskop kullanımı | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
3 | Hücre hakkında genel bilgiler, hücrelerin yapısal özellikleri, hücrelerin fonksiyonel özellikleri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sitoplazma, sitozolde gerçekleşen aktiviteler, hücre zarı, hücre zarında taşınma | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Hücreler arası bağlantılar, hücre junction diyagramı, hücreler arası iletişim | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, mitokondriyon, lizozom, peroksizomlar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hücre iskeleti, mikrotubuluslar, miktofilamanlar, intermediyer filamanlar, inklüzyonlar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Nükleus, nükleolus, çekirdek zarı, kromatin, nükleik asitler, hücre siklusu, mitoz bölünme, mayoz bölünme | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Apoptozis, apoptozisin görüldüğü hücre çeşitleri, apoptozis yolakları, apoptozis ve nekroz arasındaki farklar | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ekstrasellüler matriks ve yapısal özellikleri, şekilsiz temel madde, lifler, bazal membran | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Epitel doku, bulunduğu yerler ve özel isimlendirmeler, epitel dokunun sınıflandırılması | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sinir doku, merkezi sinir sistemi hücreleri, periferik sinir sistemi hücreleri | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bağ doku, bağ doku hücreleri, mezenşim, müköz bağ dokusu, gevşek bağ dokusu, yağ dokusu, retiküler doku, sıkı bağ dokusu | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kas doku, çizgili kas, miyofilamentler, kas lifi tipleri, düz kas, kalp kası | Temel Histoloji, Özer A, Dora Yayıncılık, 2016 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |