Genel Bilgi
Kod | VET319 |
Ad | Mikrobiyoloji II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin bu dersi aldıktan sonra hayvanların bakteriyel ve mikotik hastalıkları etkenlerini sıralaması, yapısal özelliklerini, patogenez mekanizmaların ve virülans faktörlerini açıklaması, epidemiyoloji hakkında bilgi vermesi, semptomlarını anlatması, laboratuar tanısı ve tedavisi için yapılacak testleri uygulaması, kontrolü, eradikasyon yöntemleri tebbirleri alması ve gerekli aşıları uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; hayvanların bakteriyel ve mikotik hastalık etkenlerinin yapısal özellikleri, patogenez mekanizmaları, virülans faktörleri, epidemiyolojisi, semptomları, laboratuar tanısı, kontrolü, eradikasyon yöntemleri ve aşıları konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
-Öğretim Üyesi Ders Notu -Veteriner Hekimlik Mikrobiyolojisi: J.Glenn Songer -Veterinary Microbiology and Microbial Disease: P. J. Quinn, B. K. Markey, F. C. Leonard, P. Hartigan, S. Fanning -Hastalıklar ve Laboratuvara Numune Gönderme Kuralları: Doç.Dr. Beytullah Kenar
Notlar
Güncel Makale Güncel Haberler Görsel Kaynak
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvanlarda hastalık oluşturan bakteri ve mantarların koloni ve mikroskopik morfolojilerini tanır. |
ÖÇ02 | Bakteri ve mantarların bulaşma şekillerini ve patogenezlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Hasta ya da ölü hayvandan teşhis için materyal alır ve uygun şartlarda laboratuvara gönderir. |
ÖÇ04 | İhbarı mecburi hastalıklarda hayvan sağlık zabıtası hükümlerini söyler. |
ÖÇ05 | Hastalıkların şüpheli etkenlerine karşı hangi tanı testlerini kullanacağını analiz eder |
ÖÇ06 | Gram pozitif kokların tanısı için gereken testlerden uygun olanı seçer. |
ÖÇ07 | Gram pozitif basillerin tanısı için gereken testleri ayırt eder. |
ÖÇ08 | Gram negatif kokların tanısı için hangi testlerin gerektiğine karar verir. |
ÖÇ09 | Gram negatif basillerin tanısı için gereken testleri belirler. |
ÖÇ10 | Spiroketler ve spiral bakterilerin tanısı için gereken testleri anlatır |
ÖÇ11 | Maya mantarları ve dermatofitlerin tanısı için gereken testleri uygular. |
ÖÇ12 | Antibiyotik duyarlılık testlerini yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | 5 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 3 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 3 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 4 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 5 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Streptokok, Stafilokok mastitisleri ve oluşturdukları diğer infeksiyonlar | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
2 | Enterobacteriaceae genel özellikleri, E.coli, Salmonella, Klebsiella, Yersinia infeksiyonları ve zoonotik önemi | Ders notu, Görsel kaynak, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
3 | Pasteurella, Mannheimia, Haemophilus, Actinobacillus, Pseudomonas ve Burkholderia türlerinin genel özellikleri, Ruam ve diğer infeksiyonlar. | Ders notu, Kitaplar, Güncel haberler, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Moraxella, Bordetella, Taylorella, Bartonella ve Brucella türlerinin genel özellikleri ve infeksiyonları, Brucelloz ve zoonotik önemi | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Campylobacter, Helicobacter ve Listeria türleri, infeksiyonları, zoonotik önemi | Ders notu, Kitaplar, Güncel makale, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Erysipelothrix, Actinomyces, Nocardia, Corynebacterium, Rhodococcus türlerinin özellikleri ve infeksiyonlar. | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mycobacterium türleri, genel özellikleri, Tuberkuloz ve Paratuberkuloz, zoonotik önemi | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Güncel makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bacillusların genel özellikleri, Anthraks, zoonotik önemi | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Güncel makale, Güncel haberler, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Clostridium infeksiyonları, Bacteriodes ve Fusobacterium İnfeksiyonları | Ders notu, Kitaplar, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Leptospira ve Mycoplasma türlerinin genel özellikleri ve oluşturdukları infeksiyonlar, Leptospirozun zoonotik önemi | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Güncel makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ricketsia, Chlamydia ve Chlamydophila İnfeksiyonları | Ders notu, Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kutan ve Subkutan Mikozlar | Ders notu, Kitaplar, Görsel kaynak, Laboratuvar dersi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
14 | Sistemik Mikozlar | Ders notu, Görsel kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Mikotoksinler | Ders notu, Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |