TYP383 Toprak Bitki Su İlişkileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP383
Ad Toprak Bitki Su İlişkileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BURÇAK KAPUR
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BURÇAK KAPUR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı ,toprak, bitki, su ilişkileri hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır. Bitki kökleri ile onu çevreleyen toprak, su ve atmosfer arasındaki ilişkilerin incelenmesi sonucu kök ortamında optimum koşulların yaratılması ve daha iyi bitki gelişmesi ve ürün eldesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çevresel faktörler, toprak nem içeriği,su potansiyelleri,bitki çevre ilişkileri, bitkiler tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları, bitki su tüketimleri, bitkilerde fizyolojik ölçümler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Yeşilsoy, M.Ş. 1994. Toprak, Bitki, Su İlişkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi, Genel Yayın No :89, Ders Kitapları Yayın No:21, Adana. Munsuz, N. 1982. Toprak-Su İlişkileri. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No: 798, Ankara.

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Suyun Doğada Bulunuşu, Önemi ve Yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Toprakta Suyun Tutulması ve Toprak Neminin Enerji İlişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Toprağın Nem Tutma Enerjisi İle Toprak Özellikleri Arasındaki İlişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Toprak Nemini Belirleme Yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Bitki su tüketimlerini hesaplamasını öğrenir.
ÖÇ06 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulamayı öğrenir.
ÖÇ07 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygulamayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Suyun canlılar için önemi, suyun kimyasal özellikleri, dünyada ve Türkiyede su kaynaklarına ilişkin istatistiki bilgiler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, toprakların kimyasal ve fiziksel özellikleri ve tanımları (toprak sıcaklığı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı) Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
3 Toprak su içeriği ve ifade şekilleri, toprakta suyun hareketi, toprak suyu enerjisi ve ölçümü, toprak suyu karakteristik eğrisi Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 Bitki-çevre ilişkileri, iklim etmenleri ve bitki gelişimine etkileri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Bitki içi suyu enerji ilişkileri; serbest enerji, toplam su potansiyeli, ögeleri ve ölçümleri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
6 Suyun topraktan alımı, bitki içinde hareketi, bitki-içi suyun yukarı hareketi ve kohezyon kuramı Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Bitkilerde su eksikliği ve ölçümüne ilişkin yöntemler ve aletlerin tanıtımı; bitki doku ve organlarındaki suyun doğrudan ölçümü Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Lizimetrelerin çalışma prensipleri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
10 Transpirasyon ve fotosentez hızının ölçümüne ilişkin uygulamalar (porometre ve fotosentez ölçer aletleriyle uygulama) Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
11 Bitki su kullanımı ve gelişimi, su kullanma randımanı, su üretim randımanı, su kullanma randımanını artırmada uygulanan yöntemler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Su verim ilişkileri, bitki su tüketimi ve verim ilişkileri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
13 Biyotik ve abiyotik stresler; bitki gelişimi ve bitkisel üretime etkileri. Abiyotik (çevresel) stresler; sıcaklık (düşük ve yüksek sıcaklıklar), kuraklık, tuzluluk, su baskını, ışık, bitki besin elementi eksikliği vd. Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bitkilerde kuraklık stresi ve etkileri, kurak ve yarı kurak alanlarda bitkisel üretim ve kuraklık toleransı ve mekanizması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Tarım alanlarında drenaj sorunu ve tuzluluk, tuz stresi ve bitki gelişimi ve verimine etkileri, bitkilerde tuz toleransı ve mekanizması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 79
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,16
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 09:06