TYP399 Grafiksel Analiz

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP399
Ad Grafiksel Analiz
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mühendislik öğrencilerine grafik bilgisi vermek, grafik uygulamasını yapabilme yeteneğini geliştirmek ve mühendislik problemlerini grafiksel olarak çözebilmeye zorlamaktır.

Dersin İçeriği

Verilerin grafiksel gösterimi, deneysel ilişkilerin saptanması, işlevsel ölçekler, nomograf tekniği.

Dersin Ön Koşulu

Dersin alınması için ön koşul yoktur.

Kaynaklar

1.Tülücü, K., 1994. Grafiksel Analiz. Ç: Ü. Ziraat Fakültesi, Ders Notu yayınları No:124, Adana. 2. Richard J Larsen; Morris L Marx, 2012. An introduction to mathematical statistics and its applications. Prentice Hall.

Notlar

ÇÜBİS sayfasına yüklenen yardımcı materyaller.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Grafik bilgisi edinir.
ÖÇ02 Grafik uygulamasını yapma yetisi gelişir.
ÖÇ03 Mühendislik problemlerini grafiksel olarak çözebilir.
ÖÇ04 Analitik düşünmeyi öğrenir.
ÖÇ05 Grafikleri yorumlamayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Verilerin grafiksel gösterimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
2 Teknik ve bilimsel anlamda kullanılan grafikler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
3 Deneysel ilişkilerin saptanması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
4 Doğrusal (Y eşittir mx artı b şeklindeki) ilişkiler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 Y eşittir bx**m şeklindeki ilişkiler Farklı kaynaklardan konu ile ilgili bölümlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
6 Y eşittir bx**m artı c şeklindeki ilişkiler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Quadratik ve kübik form ilişkiler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bitişik ölçekler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bitişik ölçekler (Devam) Anlatılan tüm konuların, farklı kaynaklardan çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Ayrık ölçekler Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Nomograf tekniği Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kartezyen koordinat grafiği Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
14 Ayarlanmış ölçek Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 'Z Ölçeği' Nomogramı Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuların tamamı, verilen ders notu, yardımcı kaynaklar ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 4 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 4 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 09:06